Hopp til innhold

  1. Home
  2. NaturfagChevronRight
  3. Ernæring og helseChevronRight
  4. Næringsstoffer får kroppen til å fungereChevronRight
  5. Vitaminer – viktige stoffer i små mengderChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Vitaminer – viktige stoffer i små mengder

Vitaminer er stoffer som er livsnødvendige for oss, men som vi bare trenger små mengder av. De må tilføres via maten fordi kroppen ikke selv kan bygge dem. Unntak er vitamin D som huden kan danne i sollys, og vitamin K som dannes av bakterier i tarmene.

Vitaminer - viktige hjelpestoffer

Vitaminer er svært forskjellige og har ulik kjemisk oppbygning og helt ulike oppgaver i kroppen. Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppens stoffskifte, og er nødvendige for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer. Vi kjenner i dag til 13 ulike vitaminer.

For lite vitaminer i kosten kan gi mangelsykdommer. Dette var vanlig før i tiden, men nå til dags er de sjeldne. I fattige land er derimot vitamin-mangelsykdommer svært utbredt. Noen vitaminer er stoffer som må være til stede for at viktige enzymer skal virke, såkalte koenzymer. Mange B-vitaminer er koenzymer. Flere av vitaminene virker som antioksidanter i cellene, for eksempel vitaminene C, E og A.

Hånd med blåbær. Foto.
Blåbær og andre bær kan være en god kilde til antioksidanter.

Antioksidanter beskytter cellene i kroppen vår mot såkalte frie oksygenradikaler og verner oss på denne måten mot kreft og hjertesykdommer. Frie oksygenradikaler er stoffer som kroppen produserer under celleåndingen. Det forskes også mye på om vitaminer kan benyttes til å forebygge sykdom. Flere vitaminer er blant annet knyttet til forebygging av kreft og hjerte- og karsykdommer.

Fettløselige vitaminer

Vitamin A, D, E og K er fettløselige og kan lagres i kroppen. Det er derfor ikke nødvendig å dekke kroppens behov hver dag, bare man får nok på sikt.

Paprika i ulike farger. Foto.
Paprika innholder 6 ganger så mye C-vitamin som appelsin.

Vannløselige vitaminer

Vitamin B og vitamin C er vannløselige og skilles raskt ut av kroppen igjen. Siden de ikke lagres, må de stadig tilføres gjennom mat og drikke. Vitamin B er egentlig en stor gruppe vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, pyridoxin, pantotensyre, biotin, kobalamin og folsyre).

Vitamin

Funksjon

Gode kilder

vitamin A

viktig for normalt syn, slimhinner, hud, cellevekst og i forsvaret mot infeksjoner og kreft

gulrot og andre røde og grønne grønnsaker, tørket frukt, lever, leverpostei, fet fisk, smør og margarin

B-vitaminene

viktig for hud, hår og negler og i nedbrytingen av protein, fett og karbohydrater

grønne grønnsaker, brød og kornvarer, melk, ost, fisk og egg

vitamin C

tilrettelegger normal utvikling av celler og vev, øker tarmens oppsuging av jern antioksidant

sitrusfrukter, solbær, kålrot, potet og andre frukt, bær og grønnsaker

vitamin D

nødvendig for at kalk skal suges opp fra tarmen regulerer kalkinnholdet i knoklene

tran, fet fisk, smør og margarin
sollys (UV-stråler) på hud

vitamin E

viktig for celler og vev, fungerer som antioksidant

kornvarer, oljer, fet fisk, tørket frukt og grønnsaker

vitamin K

viktig for blodets evne til å levre seg

grønnsaker (spesielt grønne), kjøtt og kornprodukter tarmbakterier

Læringsressurser

Næringsstoffer får kroppen til å fungere

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Forsøk: Elektronparbinding

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Forsøk: Organiske molekyler

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Forsøk: Måling av fett i potetgull

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Forsøk: Påvisning av glukose og protein i drikke

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff