Hopp til innhold

Utsnitt fra filmplakaten til filmen For harde livet
  1. Home
  2. NDLA filmChevronRight
  3. Folkehelse og livsmestringChevronRight
  4. HelseChevronRight
  5. Dokumentarer om rusChevronRight
  6. Første skudd og For harde livetChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Første skudd og For harde livet

Kortfilmen Første skudd fra 2012 handler om avgjørende øyeblikk i noen unges liv – den første gangen de satte et skudd med heroin.

For harde livet er en norsk dokumentarfilm fra 1989. I filmen møter vi ungdom som er hektet på narkotika og som prøver å slutte å ruse seg. På Tyrilikollektivet får ungdommene både utfordringer og omsorg.

Før filmen-oppgaver, i klassen:

1. Hva tenker du når du hører titlene «For harde livet» og «Første skudd»? Skriv i fem minutter eller del tanker om dette i klasserommet.

2. Google filmene og finn fem fakta du synes er interessante. Del med hverandre.

Under finner du et skjema til oppgavene, som kan tilpasses og brukes under eller etter filmvisning:

Arbeidsskjema dokumentarfilm

Etter filmen-oppgaver, i klassen:

1. Skriv en kort anmeldelse av filmene.

2. Sitt i grupper på 4 og diskuter hver deres karakter fra en av filmene. Hva er vedkommendes historie? Hva slags framtredende karaktertrekk har personen? Hvorfor har personen havnet «på kjøret»? Hva gjør personen for å rette opp i livet sitt? Hva slags hjelp har han eller hun fått?

3. På hvilken måte tror dere institusjoner som Tyrili kan hjelpe eller ikke hjelpe unge personer med å komme ut av rusmisbruket?

4. Skriv en novelle hvor du dramatiserer en av personenes bakgrunn, opphold på Tyrili eller eventuell «sprekk» etter oppholdet. Bruk virkemidler som få personer, klar spenningskurve og gode skildringer.

5. Sammenlign de to filmene. Hva er forskjellen mellom ungdommene som portretteres i 2012-filmen Første skudd, og ungdommene i For harde livet fra 1989?

Vanskelig:

6. Lag deres egen dokumentar om rusmisbruk. Planlegg vinkling, spørsmål til brukerne – og dra ut på gata. Lytt til de narkomanes egne historier. Husk kildevern, personvern og makten som ligger i opptagerutstyret. Hva trenger du av tillatelser for å filme andre? Hvordan vil du klippe sammen filmen for å få fram poenget du leter etter?

7. Hva er verdighet for deg? Skriv en reflekterende tekst som kan deles i klassen eller sendes inn til Aftenpostens Si´D eller NRK Ytring med tanke på publisering.

8. Lag en novellefilm individuelt eller i gruppe hvor du/dere dramatiserer en av skjebnene i For harde livet. Først må du/dere skrive manus. Deretter må dere velge skuespillere og planlegge filmingen. Etter at dette er ferdig, kan du/dere bruke musikk, vinkel, klipping, billedsnitt, kronologi og andre virkemidler på en gjennomtenkt og bevisst måte. Skriv gjerne en refleksjon i etterkant slik at du kan presentere og forklare valgene som ble gjort underveis.

Læringsressurser

Dokumentarer om rus

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale