Hopp til innhold

  1. Home
  2. NDLA filmChevronRight
  3. FilmkunnskapChevronRight
  4. FilmanalyseChevronRight
  5. Salmer fra kjøkkenetChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Salmer fra kjøkkenet

Et gitt filmuttrykk kan neppe sies å være noe annet enn en filmskapers håndtering av filmatiske virkemidler. For å få kjennskap til disse kan du studere filmer med en tydelig stil. Bent Hamers Salmer fra kjøkkenet er en slik film.

Filmdetaljer

År: 2003

Opprinnelse: Norge

Sjanger: Komedie

Regi og manus: Bent Hamer

Foto: Philip Øgaard

Musikk: Hans Mathisen

Skuespillere: Sverre Anker Ousdal, Bjørn Floberg, Tomas Norström, Joachim Calmeyer

Handling

Utgangspunktet for handlingen er et forskningsprosjekt initiert av det svenske Hemmets Forskningsinstitut (HFI). Representanter for HFI kommer flokkende til den norske bygda Landstad for å utforske enslige menns kjøkkenvaner. I positivistisk stil er forskingen ment å være ren objektiv observasjon. Observatøren skal notere forskningsobjektets bevegelser i kjøkkenet uten å blande seg inn i det som skjer. Vi følger observatøren Folke og det heller motvillige forskningsobjektet Isak, en eldre særing som angrer på at han har blitt med på prosjektet. Folke får likevel innpass med litt hjelp av Isaks nabo og kamerat Grant, som senere spiller en viktig rolle i et sjalusidrama mellom de tre mennene. Forskningen går tregt fra starten og går i vasken etter hvert som Folke og Isak blir venner. Når vennskapet blir oppdaget, får Folke sparken. Ved svenskegrensen bestemmer han seg for å snu for å feire jul sammen med Isak, men han finner i stedet Isak død. Litt senere ser vi Folke bo i Isaks hus der han venter besøk av Grant.

Hva slags historie filmskaperen vil fortelle, er et viktig kunstnerisk valg. Det har blitt sagt at HFI var en virkelig institusjon som drev forskning av den typen vi ser i filmen. Likevel er det ikke tvil om hvorfor Bent Hamer har valgt å fortelle denne historien. Det er mindre fordi det virkeleg kan ha skjedd, enn fordi den absurde situasjonen med en upartisk observatør og en som motvillig lar seg bli observert, er særs velegnet til å lage en film om – det å vise hvordan mennesker bryter ut av rollene de skal spille når de kommer nærmere inn på hverandre.

Et godt triks for å skjerpe publikums observasjonsevne- og trang, er å spille på klare forskjeller. Slike er det nok av, se bare på alt som skiller hovedpersonene: Den ene er svensk, den andre norsk, den ene er observatør, og den andre blir observert. Mye av filmens humor springer ut av en rollefordeling som denne, delvis fordi de to etter hvert går ut av rollene HFI hadde ment de skulle spille – når de slutter med observasjonen og blir kompiser. Vi ser også hvordan realitetene skiller seg fra idealene i denne situasjonen. Legg merke til hvordan en observasjonssituasjon som var ment å skulle være nøytral og objektiv, direkte griper inn i og endrer de rutinene den var ment å skulle gi privilegert tilgang til.

Bent Hamers filmatiske uttrykk

Hamers filmografi omfatter langfilmene Eggs (1995) og En dag til i solen (1998), Factotum (2005), O' Horten (2007), Hjem til jul (2010) og 1001 gram (2013), samt kortfilmer som Søndagsmiddag (1991) og Applaus (1994). Eggs regnes som et kritisk og kommersielt gjennombrudd for Hamer. Mye av grunnen til dette ligger i en særegen stil, både med hensyn til skulespillerinstruksjon, klipp og ikke minst scenografi.

For den som ser en Hamer-film, er det lett å få øynene opp for at her er en filmkunstner som vektlegger at historien som fortelles skal foregå i troverdige omgivelser. Det er fristende å si at handlingsrommet er like viktig som handlingen. Hamer er heller ikke en filmskaper som lar dialogen fortelle historien for seg. Dialog er snarere brukt for å utdype karakterer enn å tilføre handling. Filmene hans er preget av en lun humor, også denne visuell snarere enn verbal.

En tar heller ikke feil om en oppfatter Hamers filmer som karakterstudier. Både Eggs og Salmer fra kjøkkenet handler i stor grad om eldre mannlige enstøinger som får livene sine endret når de møter nye folk. Dialog, klipperytme, musikk, scenografi og andre elementer tegner et levende bilde av menneskene som befolker disse filmene. Handlingen springer ut av karakterene i stedet for å være en slags narrativ felle som karakterene er fanget i.

Læringsressurser

Salmer fra kjøkkenet