God kommunikasjon mellom lærer og elever er det beste grunnlaget for læring. Hvordan skapes god kommunikasjon i klasserommet?
Oppgave 1
Lærer- og elevrolla
I videoklippet ovenfor møter du lærer Cecilie Eftedal og forsker Hilde Larsen Damsgaard. Damsgaard har blant annet forska på hva det vil si å være profesjonell som lærer. En viktig del av denne profesjonaliteten er evnen til å kommunisere godt og tydelig med elever.
Se videoklippet og jobb deretter med spørsmåla.
- Hvordan beskriver Hilde Larsen Damsgaard lærerrolla? Hva må læreren ta ansvar for i møte med elever, og hva bør han eller hun ikke gjøre?
- Elever i videregående skole har mange års erfaring med elevrolla. De kan derfor neppe kalles amatører, men ordet "profesjonell" passer heller ikke helt. Hvorfor ikke?
- Damsgaard nevner at kommunikasjon er mer enn ord. Hvilke andre måter kommuniserer vi på, ifølge henne?
- Damsgaard sier også at god kommunikasjon betyr å ta hensyn til mottaker, situasjon osv. Hva er faguttrykket for evnen til å tilpasse språkbruken til situasjonen?
- Nevn noen av metodene og tiltakene lærer Cecilie Eftedal bruker for å skape god kommunikasjon og et godt (sam)arbeidsmiljø i klassen.
Oppgave 2
Tenk og vurder selv!
- Vi snakker gjerne om overordna, underordna eller likeverdige roller i en kommunikasjonssituasjon. Til overordna roller er det knytta makt til å bestemme hvordan samtalen skal foregå, og ofte også makt til å ta avgjørelser. Hvordan vil du beskrive rollefordelinga mellom lærer og elev? Hvem har hva slags rolle, og hvorfor?
- Skal lærere og elever gjøre hverandre gode, er det viktig å være tydelig på hva en forventer av hverandre.
- Nevn tre viktige ting en lærer bør forvente av elevene sine.
- Nevn tre viktige ting som du forventer av en lærer.
- Bør alle lærere være like?
- Hilde L. Damsgaard og Cecilie Eftedal nevner at det er viktig for læreren å kjenne hele mennesket, og ikke bare være opptatt av hva en elev presterer i faget.
- Gi eksempler på hva du synes det er hyggelig at læreren vet om en elev.
- Hva slags informasjon om eleven er det nødvendig at læreren får?
- Gi eksempler på spørsmål og temaer som det passer best å ta opp med helsesøster, miljø-arbeider, rådgiver, gode venner eller familie.
- Hva lærer du som elev når du er med på å lage vurderingskriterier sammen med læreren?
Læringsressurser
Kommunikasjon
Fagstoff
Språkfunksjoner
KjernestoffKommunikativ kompetanse
KjernestoffRoller i kommunikasjonen
KjernestoffKontekst
KjernestoffKommunikasjonssituasjoner
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Kommunikasjon
KjernestoffSpråkfunksjoner
KjernestoffKommunikativ kompetanse
KjernestoffRoller i kommunikasjonen
KjernestoffKontekst
KjernestoffKommunikasjonssituasjoner
KjernestoffKake i barnehagen?
KjernestoffSparken på dagen
KjernestoffHumor og tabu
KjernestoffGod kommunikasjon på bilverkstedet
Kjernestoff- Kjernestoff
Kommunikasjon mellom lærer og eleverDu er her
Repeter fagbegrepene om kommunikasjon!
Kjernestoff