Hopp til innhold

  1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Språket som mulighetChevronRight
  4. Retorikk og argumentasjonChevronRight
  5. RetorikkChevronRight
  6. Lag reklamefilm om bærekraftig mobilforbrukChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Lag reklamefilm om bærekraftig mobilforbruk

Mange reklamefilmer har som formål å få oss til å kjøpe noe nytt og forbruke mer. Nå får du utfordringa om å lage en reklamefilm som skal gjøre det motsatte.

Lag en reklamefilm som er retta mot ungdom i alderen 16–25 år. Formålet med filmen er å få mottakerne til å ta smarte og bærekraftige valg når det gjelder mobiltelefoner.

Oppgave

Del 1 – forarbeid

Diskuter og sett ned noen argumenter på hvert punkt:

  • Hvorfor er det ikke bærekraftig å fortsette med det forbruket vi har av mobiltelefoner i dag? Se på for eksempel miljøbelastninger, ressursknapphet og barnearbeid.
  • Hvordan kan vi redusere belastningen på miljøet?
  • Hvilke løsninger finnes for å sikre rettferdig lønn og gode arbeidsbetingelser for arbeidere i mobilproduksjonen?

Husk å skrive ned kildene dere bruker for å finne disse argumentene. De skal settes inn på slutten av filmen.

Del 2 – lag dreiebok

Du bør ha en god plan for hvordan filmen skal se ut. Planlegg hvordan du kan overbevise mottakeren til å ta de gode og bærekraftige valgene.

  • Hvilke av argumentene du skrev ned i del 1 vil du bruke i filmen?
  • Hvordan kan du bruke bilder, tekst og lyd til å understreke argumentene dine?
  • Lag en dreiebok (storyboard) som beskriver hvordan filmen skal se ut.
  • Tips! Bruk gjerne pinnedukker som "skuespillere".

Lær hvordan du kan lage en dreiebok i denne artikkelen fra Medie- og informasjonskunnskap: Storyboard (dreiebok)

Del 3 – lag filmen

  • Bruk gjerne mobiltelefonen til å lage filmen. Du kan også bruke stillbilder.
  • Sett sammen i et redigeringsprogram du kjenner. De fleste elever har tilgang til appen "Bilder" på skole-PC-en sin.
  • På slutten av filmen skal det inn en kildeliste og en sluttplakat.
    • I kildelista fører du opp kildene bak argumentene du har brukt i filmen.
    • På sluttplakaten krediterer du de som har laget innhold du bruker, for eksempel bilder og musikk.

Vurdering

Du har laget en film med høy måloppnåelse når filmen

  • gir mottakerne informasjon om hvordan de kan ta smarte og bærekraftige valg når det gjelder mobiltelefoner
  • overbeviser mottakeren ved hjelp av relevante og holdbare argumenter
  • har bilder, tekst og lyd som understreker argumentene
  • oppgir pålitelige kilder
  • krediterer opphavspersoner til bilder, tekst og musikk som er brukt

Læringsressurser

Retorikk

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale