Hopp til innhold

  1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Språket som mulighetChevronRight
  4. SakprosaChevronRight
  5. EssayChevronRight
  6. Norsk og engelsk - venner for livet?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Norsk og engelsk - venner for livet?

Oppgave 1

Sjanger, emne og formål

  • Er teksten et personlig essay eller et saksessay? Gi en kort begrunnelse.

  • Hva handler teksten om? Beskriv emnet med éi setning.

  • Hva er det forfatteren stiller seg kritisk til? Beskriv med éi setning.

Oppgave 2

Språklige bilder i teksten

Kjenner du igjen virkemidlene i disse setningene fra teksten?

  • "Norsk og engelsk – venner for livet?"
    (Her har fortatteren kombinert to språklige virkemidler.)

  • "...at jeg kan oppfattes som en slags språkets tante Sofie."

  • "Når sluttet det norske språket å være kult? Våknet det bare opp en morgen og tenkte 'Nei, nå snører jeg på meg tøflene, henger opp solnedgangselgen og setter meg til rette i stresslessen med en boks kamferdrops. Nå kan de andre få holde på – de er jo så mye freshere og hippere enn meg uansett.'"

  • "De nye ordene lå så godt i munnen. De smakte så søtt av tyggegummi og velstand at det føltes rent ellevilt å skulle bytte dem ut med noen trauste, norske som smakte granbar og furupanel."

Oppgave 3

Andre språklige virkemidler

  • Hvilket virkemiddel bruker forfatteren for å skape en dialog med leseren?
  • Finner du flere språklige virkemidler i teksten? Gi eksempler.

Oppgave 4

Grafiske virkemidler

  • Forfatteren bruker grafiske virkemidler som kursivering og VERSALER (store bokstaver). Hva oppnår hun med dette? Finn eksempler og forklar.

Oppgave 5

Komposisjon

  • Hvor lang er innledninga?
  • Hvor er overgangen mellom hoveddel og avslutning i teksten?
  • Hvordan henger innledning og avslutning sammen? Og hva kaller vi denne typen komposisjon?

Læringsressurser

Essay