1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Språket som mulighetChevronRight
  4. SakprosaChevronRight
  5. EssayChevronRight
  6. Norsk og engelsk - venner for livet?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Norsk og engelsk - venner for livet?

Oppgave 1

Sjanger, emne og formål

  1. Er teksten et personlig essay eller et saksessay? Gi en kort begrunnelse.
  2. Hva handler teksten om? Beskriv emnet med éi setning.
  3. Hva er det forfatteren stiller seg kritisk til? Beskriv med éi setning.

Oppgave 2

Språklige bilder i teksten

Kjenner du igjen virkemidlene i disse setningene fra teksten?

  1. "Norsk og engelsk – venner for livet?"
    (Her har fortatteren kombinert to språklige virkemidler.)
  2. "...at jeg kan oppfattes som en slags språkets tante Sofie."
  3. "Når sluttet det norske språket å være kult? Våknet det bare opp en morgen og tenkte 'Nei, nå snører jeg på meg tøflene, henger opp solnedgangselgen og setter meg til rette i stresslessen med en boks kamferdrops. Nå kan de andre få holde på – de er jo så mye freshere og hippere enn meg uansett.'"
  4. "De nye ordene lå så godt i munnen. De smakte så søtt av tyggegummi og velstand at det føltes rent ellevilt å skulle bytte dem ut med noen trauste, norske som smakte granbar og furupanel."

Oppgave 3

Andre språklige virkemidler

  • Hvilket virkemiddel bruker forfatteren for å skape en dialog med leseren?
  • Finner du flere språklige virkemidler i teksten? Gi eksempler.

Oppgave 4

Grafiske virkemidler

  • Forfatteren bruker grafiske virkemidler som kursivering og VERSALER (store bokstaver). Hva oppnår hun med dette? Finn eksempler og forklar.

Oppgave 5

Komposisjon

  • Hvor lang er innledninga?
  • Hvor er overgangen mellom hoveddel og avslutning i teksten?
  • Hvordan henger innledning og avslutning sammen? Og hva kaller vi denne typen komposisjon?

Læringsressurser

Essay