Hopp til innhold

  1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Språket som mulighetChevronRight
  4. SkjønnlitteraturChevronRight
  5. Episk diktningChevronRight
  6. Les – stopp – skriv!ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Les – stopp – skriv!

Ett av måla med litterær analyse er at du skal utvikle lese- og tekstkompetansen din. Her er noen små skriveoppdrag som du kan gjøre mens du leser de første sidene av den romanen du har valgt å lese.

Gammelt og forlatt gårdstun med skifer og gress på taket. Regnvær. Foto.
Hva slags stemning formidler dette stedet? Nevn noen stikkord til ei fortelling som kan passe til bildet.

Oppdrag 1: Inntrykket ditt etter side én

Les den første sida i romanen, og stopp der. Hvilket inntrykk får du av språk, miljø og karakterer etter å ha lest bare den første sida av teksten? Skriv ned tankene dine og arkiver dem i mappa di. Tre til seks setninger er nok.

Når du har lest mer av teksten, kan det være interessant å sammenlikne: Bekreftes førsteinntrykket ditt av romanen, eller utvikler den seg i ei helt anna retning enn du hadde forventa?

Når du har skrevet ned tankene dine, fortsetter du å lese i boka di. Les i minst 20 minutter. Deretter begynner du på oppdrag to.

Oppdrag 2: Miljøskildring

Miljøet handlinga foregår i, kan si noe om både karakterer og tema i romanen. Er handlinga for eksempel lagt til et islagt og øde landskap, kan landskapet være et bilde på et kjølig og distansert forhold mellom karakterene du leser om.

Du skal nå skrive ned hva du har lagt merke til med miljøet så langt i lesinga. Det gjør ingenting om du ikke har kommet veldig langt i romanen din.

  1. Hva slags inntrykk har du fått så langt av sted(er) og miljø(er)?
  2. Hvilken stemning skapes så langt i romanen?

Når du leser videre i romanen din, skal du ha disse spørsmåla om miljøskildring i mente. Noter ned stikkord og sitater som kan være til hjelp når du seinere skal fortelle eller skrive om romanen du har lest. Husk alltid å ta med hvilken side i romanen et sitat er henta fra. Da blir det lettere å bruke sitatene som “bevis” i en analyse.

Har du tid, kan du også lese mer om miljøskildring: Miljøskildring

Ellers leser du nå i nye tjue minutter i romanen din.

Oppdrag 3: Status for hovedkarakteren

  1. Nå har du kanskje lest langt nok i romanen til å danne deg et inntrykk av hovedkarakteren? Du har i det minste klart å peke ut hvem som er den mest sentrale karakteren? I så fall skal du nå du forsøke å forestille deg hvordan hovedkarakteren din har det akkurat på det punktet i romanen der du er nå. Hva tenker han eller hun på? Er han eller hun deppa, lei seg, forelska, lykkelig, eller noe midt imellom? Tenk deg at du skulle ha posta ei status-oppdatering på Facebook på vegne av denne fiktive karakteren – hva ville det stått der? Hva slags bilde eller foto ville vedkommende valgt?
  2. Tenk deg at du styrer hovedkarakterens Instagram-profil. Hva ville denne personen lagt ut nå? Lag ei instagramoppdatering, enten på din egen profil eller på en fiktiv konto med hovedkarakterens navn og bruk #ndlanorsk #ndlalæringssti #ndlales! #lesenroman. Tagg oss på @ndla_no.

Læringsressurser

Episk diktning

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale