Skal du som leser få komme tett inn på en eller flere av personene i romanen? Eller skal du holdes litt på avstand? Hva nøyaktig skal du få vite om personene? Hvem skal du få størst sympati for? Det er forfatteren som bestemmer dette, gjennom valg av forteller og synsvinkel.

Nå skal du se på fortelleteknikken i den romanen du har valgt. Les først i romanen din i nye 20 minutter, så kan du gå i gang.
Oppdrag 1: Fagbegreper
Når du skal beskrive bruken av forteller og synsvinkel i romanen din, trenger du igjen noen fagbegreper. Du må vite hva vi mener med
- førstepersonsfortelling
- tredjepersonsfortelling
- personal forteller
- autoral forteller
- intern (indre) synsvinkel
- ekstern (ytre) synsvinkel
- skiftende synsvinkel
Skriv ned korte forklaringer på begrepene og ta vare på det du har skrevet. Hvis du trenger å friske opp fagbegrepene, kan du lese litt om dem: Forteller og synsvinkel
Oppdrag 2: Forteller og synsvinkel i romanen din
Beskriv bruken av forteller og synsvinkel i romanen du leser.
- Blir historien fortalt i første eller tredje person?
- Er fortelleren autoral eller personal?
- Hvis fortelleren er personal: Hvilken karakter er det som forteller historien?
- Er synsvinkelen intern, ekstern, eller skifter den mellom intern og ekstern?
- Hvilken person eller hvilke personer ligger synsvinkelen hos?
Oppdrag 3: Skriv om!
Velg en sentral scene eller hendelse i romanen. Skriv den på nytt, men da sett gjennom øynene til en annen enn den opprinnelige fortelleren. Noen muligheter:
- Er romanen din skrevet i første person, kan du bytte til ei tredjepersonsfortelling – og omvendt.
- Du kan velge å gi leseren din tilgang til tankene til andre romankarakterer enn i originalteksten.
- Du kan skildre karakterene konsekvent utenfra, slik at leseren din ikke får vite hva de tenker.
Del versjonen din med sidemannen. Forklar hva skiftet av forteller og/eller synsvinkel gjør med din opplevelse av scenen og personene.
Arkiver alt du har skrevet, i mappa di.
Oppdrag 4: Les ferdig romanen!
Du skal snart få noen flere oppdrag som krever at du har lest hele romanen. Er du lur, plukker du med deg noen gode sitater underveis i lesinga. Sitatene kan du seinere bruke som eksempler som underbygger din oppfatning av personer, miljø, konflikt, tema, skrivestil osv. Husk å notere også sidetall! Du må alltid kunne vise til hvilken side i boka du har henta sitatet fra.
Læringsressurser
Episk diktning
Læringssti
Les en roman!
Kjernestoff
Fagstoff
Analyse av episke tekster
KjernestoffMotiv, tema og budskap
KjernestoffHandling og konflikt
KjernestoffKomposisjon
KjernestoffReferat, scene og skildring
KjernestoffFortelletempo
KjernestoffForteller og synsvinkel
KjernestoffPersonskildring
KjernestoffMiljøskildring
KjernestoffNovellesjangeren
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Motiv, tema og budskap
KjernestoffHandling og konflikt
KjernestoffKomposisjon
KjernestoffReferat, scene og skildring
KjernestoffFortelletempo
KjernestoffForteller og synsvinkel
KjernestoffPersonskildring
KjernestoffMiljøskildring
KjernestoffRegi
KjernestoffAnnerledes
KjernestoffBlodspor
KjernestoffFrank og kattene
KjernestoffKnock-out
KjernestoffLine skal tisse
KjernestoffNilsen
KjernestoffSlutten
KjernestoffVinterreisande av Odny Bjordal
KjernestoffJeg – en leser?!
KjernestoffLes – stopp – skriv!
KjernestoffPersonskildring i romaner
Kjernestoff- Kjernestoff
Bruk av forteller og synsvinkelDu er her
Konflikt og handling
KjernestoffKomposisjon
KjernestoffTema og budskap
KjernestoffTolkningspåstander
KjernestoffOmskriving
KjernestoffFinpussing
Kjernestoff
Kildemateriale
Annerledes
KjernestoffBlodspor
KjernestoffEt forbilde
KjernestoffFrank og kattene
KjernestoffH2O
KjernestoffI går, i dag, i morgen
KjernestoffJeg biter det i meg
KjernestoffKnock-out
KjernestoffLine skal tisse
KjernestoffNilsen
KjernestoffRegi
KjernestoffSlutten
KjernestoffVinterreisande
Kjernestoff