Oppgave 1
- Hva er en sammensatt tekst?
- Gi noen eksempler på sammensatte tekster, og forklar hvilke uttrykksmåter som er kombinert i disse tekstene.
- Hvorfor bruker vi sammensatte tekster?
- Hva kan bilder som skriftlig tekst ikke kan – og omvendt?
- Hvilke uttrykksmåter appellerer mest direkte til følelsene våre?
Oppgave 2
Nedenfor ser du en sammensatt tekst som du kanskje kjenner igjen fra store plakater langs veien. Plakaten består av et stort fotografi og et skriftlig budskap. Studér de to uttrykksformene denne plakaten er satt sammen av.
- Hva er hensikten med denne plakaten?
- Hva uttrykkes ved hjelp av fotografiet på plakten?
- Hva uttrykkes gjennom den skriftlige teksten?
- Hvorfor tror du fotografiet har fått så stor plass?
- Ett bestemt element i bildet får en metaforisk tilleggs-betydning på grunn av budskapet. Har du oppdaget hva det er? (Tips: kroppsdel)
- Kan du tenke deg noen andre formål dette bildet kunne vært brukt til? Hva slags uttrykksmåter ville du i så fall kombinert det med? Gi eksempler.
Oppgave 3
a) Klipp ut bilder og overskrifter fra aviser og ukeblader, eller kopier bilder og overskrifter fra nettaviser. Lag nye overskrifter til bildene som endrer måten bildene kan oppfattes på.
b) Lag en framføring for klassen ved hjelp av et presentasjonsverktøy der du viser de sammensatte tekstene du tok utgangspunkt i, og de nye sammensatte tekstene du har laget. Gjør rede for hvordan de nye overskriftene er med på å gi bildene ny betydning.
Oppgave 4
Lag en digital fortelling ved hjelp av et videoredigeringsverktøy eller et presentasjonsverktøy med utgangspunkt i bilder du finner i nettsiden til den prisbelønte pressefotografen Harald Henden .
Den digitale fortellingen skal bestå av en tittelside, stillbilder, og lyd (musikk, bakgrunnslyd eller effektlyd). Tenk nøye gjennom hvordan du skaper samspill mellom de ulike uttrykksmåtene i fortellingen.
Presenter fortellingen for klassen. Husk å oppgi kildene du har brukt (fotografens navn og nettsiden du har hentet bildene fra).
Læringsressurser
Sammensatte tekster
Læringssti
Fortelleteknikk i tegneserier
KjernestoffFortelleteknikk i bilder
KjernestoffFilmanalyse i tre steg
KjernestoffNæranalyse av anslaget til Sin City
KjernestoffAnalyse av TV-serien Halvbroren
Kjernestoff
Fagstoff
Hvorfor er tekster sammensatte?
KjernestoffSamspill mellom uttrykksmåter
KjernestoffTegneserier
KjernestoffUtsnitt, bildevinkler og ruter i tegneserier
KjernestoffBobler og effektlyder i tegneserier
KjernestoffHelter og antihelter i tegneseriehefter
KjernestoffFire typer bildeutsnitt
KjernestoffKameravinkler
KjernestoffFarger som virkemiddel
KjernestoffBalanse, gjentakelse og linjer
KjernestoffBildet som medietekst
KjernestoffBilder i bruk
KjernestoffFilmanalyse i tre steg
KjernestoffFilmanalysens hva og hvorfor
KjernestoffFilmordliste
KjernestoffFortellerperspektiv i film
KjernestoffAnalyse av anslaget til Sin City del 1
KjernestoffAnalyse av anslaget til Sin City del 2
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Analyse av dramaserien Halvbroren del 1
KjernestoffAnalyse av dramaserien Halvbroren del 2
Kjernestoff- Kjernestoff
Oppgaver om sammensatte teksterDu er her
Oppgaver om samspill mellom uttrykksmåter
KjernestoffOppgave om bobler og effektlyder
KjernestoffAnalyse av en tegneseriestripe
KjernestoffTegneserienes superhelter
KjernestoffSmeden og bakeren som tegneserie
KjernestoffGjenkjenn utsnitt, kameravinkler og linjer
KjernestoffEn flik av virkeligheten
KjernestoffBarnet og gribben
KjernestoffTest deg selv i filmanalyse
KjernestoffAnalyser kortfilmen Snø
KjernestoffNæranalyse av scene fra kortfilmen Snø
KjernestoffHvordan introduseres karakterene i filmen?
KjernestoffTegn et storyboard
KjernestoffHalvbroren – analyseoppgaver
KjernestoffHalvbroren fra bok til film
Kjernestoff