Hopp til innhold

  1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Tekst i kontekstChevronRight
  4. Norrøn tidChevronRight
  5. Filmen Arn – Tempelridderen som historisk beretningChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Filmen Arn – Tempelridderen som historisk beretning

Det finnes utallige beretninger om korstogene, og om kampen mellom kristne og muslimer i Midtøsten på 1100-tallet. Noen beretninger er fiktive fortellinger, andre er sakprosatekster som gir seg ut for å være historisk korrekte.

Muslimske og kristne riddere i kamp. Bokilluminasjon.
Slaget om Jerusalem, malt på pergament i ei fransk bok fra 1397.

Oppgave 1

Saladin er en mytisk karakter som vi kjenner fra muntlige overerleveringer, både i Europa og Midtøsten. Men han er også en person som faktisk har levd. Saladin, eller Ṣalāḥ ad-Dīn Yūsuf ibn Ayyūb som han egentlig het, var av kurdisk opprinnelse og grunnla Ayyubide-dynastiet. Tittelen hans var sultan av Egypt.

Søk informasjon på Internett, og vurder holdbarheten av denne informasjonen.

  1. Skriv et kortfattet resymé av den informasjonen du finner om Saladin som historisk person gjennom søk på Internett.
  2. Hva sier kildene om når og hvor Saladin ble født, og når og hvor han døde?
  3. Gir kildene samme svar på dette spørsmålet?
  4. Hvordan kan du sjekke om den informasjonen du har funnet om Saladin, er historisk korrekt?

Oppgave 2

Filmen Arn – Tempelridderen fra 2007 er basert på en romantrilogi av den svenske forfatteren Jan Guillou (1999). Filmen handler om den svenske korsfareren Arn Magnusson og hans møte med muslimenes sagnomsuste hærfører Saladin.

Se filmen og svar på spørsmåla:

  1. Hvilke historiske fakta bygger denne filmen på?
  2. Hvilke egenskaper tillegger filmen Arn Magnusson og Saladin?
  3. Hvordan utvikler hovedkarakteren Arn Magnusson seg i løpet av filmen?

Oppgave 3

Historiske spillefilmer og TV-drama påvirker de forestillingene vi har om historiske personer og hendelser. Film påvirker følelser i sterkere grad enn skriftlige tekster. Vi blir engasjert og lever oss inn i det som skjer i filmen. Det er likevel viktig å huske at en spillefilm er en fiksjon der vi får historien tolket gjennom de grepene filmskaperen velger å ta.

Diskuter i klassen. Husk å begrunne de synspunktene dere kommer med!

  • I hvilken grad gir filmen Arn – Tempelridderen et sant bilde av historiske personer og hendelser?
  • Hvilke virkemidler er brukt for å få tilskuerne engasjert i det som skjer?
  • Er historiske spillefilmer en viktigere kilde til kunnskap om fortida for unge i dag enn pensumbøkene i historie?

Læringsressurser

Norrøn tid

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Europeisk høymiddelalder, 1000–1350

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Sigurd Jorsalfares reise til Jerusalem

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Norrøn mytologi

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Høvisk litteratur

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Dramatiser en islandsk ættesaga

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Hva forteller teksten om forfatter og samtid?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Vurderingsressurs

  • AssessmentResourceVurderingsressurs

    Hva kan du nå om heltedikt og gudedikt?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for vurderingsressurs.

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Litterære tekster fra norrøn tid

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Ringenes Herre: Ringens Brorskap

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff