Hopp til innhold

  1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Tekst i kontekstChevronRight
  4. Samisk og kvensk litteratur og kulturChevronRight
  5. Tekst i kontekstChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Tekst i kontekst

Når vi skal analysere en tekst, kan kunnskap om konteksten, altså sammenhengen teksten er skrevet i, gi oss hjelp til å avdekke ulike lag med mening i teksten.

Artisten Ella Marie Hætta Isaksen på scenen under Spellemannprisen 2017 . Foto.
Ella Marie Hætta Isaksen på scenen under Spellemannprisen 2017.

Oppgave 1

Du skal nå lese to kilder som forteller noe om konteksten “Čurves Munnje” er skrevet i. Deretter skal du jobbe med noen spørsmål til kildene og til sangteksten.

Kilde 1

Under YouTube-videoen med et live-opptak av "Čurves Munnje” har bandet skrevet følgende:

ISÁK’s debut single “Čurves Munnje” ("Call out to me") shows a dynamic and exciting band. Ella Marie first wrote this song at 16, after moving from her home in Tana. It is a song about missing her Sámi home, and the fear of losing her native tongue. It is her encouraging us to take care of our precious Sámi language.

Kilde 2

I et intervju med NRK Sápmi forteller vokalist Ella Marie Hætta Isaksen blant annet om hva som inspirerer henne som låtskriver: Setter punktum for mobbingen og utfrysingen med ny singel

Spørsmål

  1. Hvilken informasjon gir disse to kildene om gruppa ISÁK, vokalist Ella Marie og sangen “Čurves Munnje”?
  2. Hvordan tolker du disse linjene i sangen ut fra det du nå vet om bandet og om Ella Marie? Forklar med egne ord.
    • Jeg er bortført / jeg er på villspor
    • Er jeg forsvunnet?
    • Jeg finner ikke veien hjem / fordi du har glemt meg
    • Unnskyld for at jeg lot deg gå
  3. Hvem er du-et og jeg-et? Kan det være flere svar her?
  4. Prøv å sette ord på temaet i diktet. Bruk ett eller noen få substantiv.
  5. Hva sier denne sangteksten om hvordan det kan oppleves å ha en samisk eller minoritetsspråklig identitet i Norge?

Oppgave 2

Les diktet en gang til og skriv deretter ned fem setninger om hva du nå har forstått om teksten.

Rop til meg!

Jeg er bortført, jeg er på villspor
Jeg finner ikke tilbake dit jeg hører til
Jeg finner ikke veien hjem
fordi du har glemt meg

Rop til meg
så jeg lettere kan følge sporene tilbake
Rop til meg
og ta meg hjem
til deg

Jeg har ventet lenge nå
jeg er på let
Jeg finner ingen trøst lenger
Er jeg forsvunnet?
Jeg finner ikke veien hjem
fordi du har glemt meg

Heioleilo unnskyld for at jeg lot deg gå

Copyright © Ella Marie Hætta Isaksen. Publisert med tillatelse fra forfatteren.

Læringsressurser

Samisk og kvensk litteratur og kultur

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

  • LearningPath

    Samisk litteratur i kontekst

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for læringssti.

SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Samisk litteratur

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Kvensk litteratur

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Minoritet i eget land

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Marja Bål Nango

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmskaper Elle-Máijá Tailfeathers

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for fagstoff.