1. Home
  2. NorskChevronRight
  3. Tekst i kontekstChevronRight
  4. Romantikk og realismeChevronRight
  5. Oppsummeringsspørsmål: romantikkenChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Oppsummeringsspørsmål: romantikken

Oppsummeringsspørsmål til fagstoffsida om romantikken.

Brudefølge i båt på fjord omgitt av høye fjell. Maleri.
Brudeferden i Hardanger er malt i nasjonalromantisk stil.

Oppgave 1

Les fagteksten om romantikken og svar på spørsmåla:

  1. På hvilken måte blei romantikken en reaksjon på opplysningstida på 1700-tallet?
  2. Hva var hovedtanken i Rousseaus artikkel "Samtaler om vitenskapene og kunsten"?
  3. Hvorfor blei denne artikkelen så viktig for romantikerne, tror du?
  4. Når kan vi tidfeste romantikken som litterær epoke i Europa og i Norge?
  5. Hva er sentrallyrikk?
  6. Hvilke forskjeller og likheter finner vi i lyrikken til Wergeland og Welhaven?
  7. Hva skiller nasjonalromantikken fra romantikken?
  8. Nevn tittelen på maleriet ovenfor. Hvem malte bildet, når blei det malt, og hvilken kulturell epoke hører det hjemme i?

Oppgave 2

Bildeoppgave: Wergeland og Welhaven

Kollasj med bilder av de norske dikterne Wergeland og Welhaven
Kollasj med bilder av de norske dikterne Wergeland og Welhaven.

Se på bildene ovenfor:

  1. Hvilke bilder i kollasjen viser Henrik Wergeland, og hvilke viser Johan Sebastian Welhaven?
  2. I noen av bildene ligger det en del tilleggsinformasjon om dikterne. Kommenter to-tre av disse bildene.

Læringsressurser

Romantikk og realisme

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale