1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonsteoriChevronRight
  4. Kommunikasjon og samhandlingChevronRight
  5. PresentasjonChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Presentasjon

Du har arbeidet en tid med analyse av en samtale eller en kommunikasjonssituasjon. Nå er tiden kommet til å presentere arbeidet ditt. Det kan du gjøre skriftlig, muntlig eller kanskje som en sammensatt tekst.

Elevpresentasjon

Mange tenker at det vil være enkelt å presentere resultatet av et forskningsarbeid muntlig. Men det muntlige er ikke mindre krevende enn det skriftlige. Som regel er det nødvendig å feste ting ned på papiret også før en muntlig presentasjon.

Hva skal presenteres?

Først må man gjøre et utvalg av hva man vil presentere. Som regel er tiden begrenset. Det er da viktig å få tid til det vesentlige. Man må altså velge det mest iøynefallende, det mest interessante og spesielle som er kommet ut av undersøkelsen, akkurat som journalistene gjør når de skal skrive om en sak i avisen. Det viktigste først, og deretter detaljene, historikken og de spesielle forutsetningene.

Det kan være klokt å lære seg AIDA-kriteriene som de bruker i markedsføring.

  • A (attention): fang oppmerksomheten til publikum
  • I (interest): prøv å fenge interesse hos publikum og hold på den
  • D (desire): prøv å skape lyst slik at publikum vil vite mer
  • A (action): få publikum til å kjenne at de har lært noe nytt,og at de vil søke mer kunnskap

På hvilken måte?

Med dagens mangfold av medier er mulighetene for variert presentasjon svært mange:

  • Skriftlig presentasjon i en rapport, artikkel eller veggavis
  • Elevblogg, individuelt eller gruppearbeid.
  • Undersøkelsesrapport utarbeidet i et hefte
  • Muntlig presentasjon i klassen ledsaget av en digital presentasjon, film, digital fortelling eller lyd.

Dersom du har tilgang til foto, film, mobil eller lydopptaker, kan presentasjonen gjøres både interessant og engasjerende, både for de som presenterer og de som får saken presentert. Det er vel nesten bare fantasien som setter grenser.

Læringsressurser

Kommunikasjon og samhandling