Hopp til innhold

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonsteoriChevronRight
  4. Medier ChevronRight
  5. Audiovisuelle medierChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Audiovisuelle medier

Med audiovisuelle medier mener vi medier som bruker både visuell og auditiv kommunikasjon. Du kan bruke både ører og øyne for å motta budskapet. Her skal vi se på film og filmanalyse.

James Dean
James Dean

Stumfilm

Filmproduksjonen skjøt først fart omkring 1920. Til å begynne med var den bare et visuelt medium. Stumfilmene stilte særlige krav til hvordan karakterene skulle uttrykke følelser med gester, blikk og mimikk. Ofte ble filmen ledsaget av musikk fra kinoens pianist.

Norsk stumfilm

Lydfilm

Da lydfilmen ble alminnelig på 1930-tallet, fikk kinoene et oppsving, selv om de fleste utenlandske filmer inntil i dag har vært forsynt med undertekster. Norsk Film har produsert norske filmer fra 1932. Kinobesøket lå på topp i 1950-årene før fjernsynet ble alminnelig. Filmavisen ga aktuelle reportasjer fra inn- og utland.

Film som massemedium

Film har alltid vært forstått som et typisk massemedium. Filmen nådde store menneskemengder på en gang. Denne muligheten ble fort fanget opp av kommersielle interesser, og reklamefilmen ble tidlig en fast ledsager ved filmfremvisningene. Filmen ga mange muligheter for informasjon, folkeopplysning, orientering og underholdning.

Tenk over: Hvordan påvirker filmer deg?

Filmanalyse

En film kan analyseres omtrent på samme måte som en tekst. Her kommer et forslag til hva du kan se på når du skal analysere en film:

Sjanger

Hva slags sjanger er filmen? (for eksempel western, krim, dokumentar, drama, informasjonsfilm, romantikk)

Handlingen

Lag et referat av handlingen

  • Hvordan åpner filmen?
  • Hva er det første vi får se?
  • Hva er handlingen?
  • Hva er filmens tema?
  • Konflikt?
  • Hva er klimaks?
  • Hvordan er fremdriften i fortellingen?
  • Hvordan slutter filmen?

Persongalleri

  • Hvem er hovedpersonene?
  • Hvem er bipersoner? Andre?
  • Hvilke egenskaper har personene?
  • Forandrer de seg i løpet av filmen?
    • I så fall: hvordan og hvorfor?
    • Hvordan ser de ut?
    • Hvordan spiller de i rollene?
    • Hvilke klær og kostymer brukes?

Omgivelser

  • Hvor foregår scenene i filmen? (ute, inne, by, land, utlandet, ved sjøen)
  • Når foregår handlingen? (Historisk? Vår tid? Fremtid?)
  • Sosiale forhold? (fattige, rike, klassemotsetninger)

Budskap

Hva er filmens budskap? Hva vil den fortelle oss? Hva kan vi lære? Har filmen bidratt til at du har fått utvidet ditt perspektiv? Ny virkelighetsforståelse?

Virkemidler

  • Hvordan er kamerabruken? (kamerabevegelser, zoom, bildevinkel, nærbilder, utsnitt, perspektiv)
  • Hvordan er fremdriften i filmen? (langsomt, springende, høyt tempo)
  • Hvordan brukes musikk og lydeffekter?
  • Hvordan brukes lys, skygge og farger?

Filmkritikk

Hva var styrken, hva var svakheten ved filmen? Hva burde vært fremstilt annerledes?

Læringsressurser

Medier

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter