1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonsteoriChevronRight
  4. Medier ChevronRight
  5. RadioChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Radio

Radioen er lydmediet fremfor noe. Den har en lang historie, og som andre medier har teknologien endret hvem som bruker den og hvordan. I dag har du tilgang til mange radiokanaler, med innhold som musikk, debatter og nyhetssendinger.

Hvis du hører på radio, er det neppe på et slikt apparat. Radioer som dette var populære på 60-tallet i Norge.

Ved etableringen av Norsk Rikskringkasting i 1933 var bare 18 prosent av landets husstander eiere av radioapparat.[1] Vi skal se litt på utviklingen av mediet derfra.

På lufta

Radioen var først primært et musikkmedium, men etter hvert kom det tale og nyhetssendinger, der radioen hadde store fordeler i forhold til pressen ved at nyhetene kunne gå «på lufta» nesten umiddelbart og fanges opp hvor som helst der det var radiodekning.

Radioen var et virkelig massemedium. Mange mennesker kunne lytte til de samme sendingene samtidig. Innringingsprogrammer gjorde at også lytterne kunne delta i programmet, om enn på en begrenset måte.

Radioen samlet folket

Da tyskerne okkuperte Norge, ble radioene inndratt fra høsten 1941. En halv million radio-apparater ble levert inn etter ordre fra det tyske sikkerhetspolitiet.[2] Men noen hadde gjemt unna apparatene og lyttet daglig på sendinger fra BBC i London. Slik fikk radioen sammen med de illegale avisene stor betydning for å holde motet oppe blant okkuperte nordmenn.

Illegal radiolytting under okkupasjonen

Radioen som underholdning

Etter hvert ble radioen kanal for nyheter, reportasjer, musikk, kronikker, debatter, radioteater og underholdning. Du kan øyeblikkelig få nyheter om aktuelle hendelser både lokalt og internasjonalt og underholdning (ofte musikk) på samme kanal.

Mange spådde at radioen ville bli umoderne da fjernsynet kom. Men til tross for fjernsynets inntog, har radioen holdt stand. Undersøkelser viser at folk bruker nesten like mye tid på radio som på fjernsyn. Forklaringen er fleksibilitet og tilgjengelighet. Du kan høre på den i bilen, mens du stryker, vasker opp, gjør lekser eller trener.

Kringkasting

I 1981 mistet NRK eneretten til å drive radio og fjernsyn. 50 års monopol var falt. En rekke nye kanaler, mer eller mindre kommersielle, så dagens lys etter frislippet. Det finnes i dag omtrent 250 ulike lokale radiokanaler i Norge.

Digitalisering

I dag har Norge digitalisert radiosendingene. Det gir muligheter til å kombinere mediene på nye måter. Valg av ulike kanaler, innenlandske og utenlandske, gir store muligheter.

Digitaliseringen har gjort at vi kan lytte til radioen på smarttelefonen vår, på PC-en og TV-en og alle digitale plattformer. Antall tilgjengelige kanaler er også blitt mangedoblet. Men undersøkelser viser at de fleste holder seg til noen få kanaler de liker å høre på.

  1. 1«Norsk mediehistorie». Bastiansen, Henrik Grue Dahl, Hans Fredrik Dahl, Hans F Hans Fredrik, Dahl. Universitetsforl.. 2008.
  2. 2«Norsk mediehistorie». Bastiansen, Henrik Grue Dahl, Hans Fredrik Dahl, Hans F Hans Fredrik, Dahl. Universitetsforl.. 2008.

Læringsressurser

Medier

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter