1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. Tekst og kontekstChevronRight
  4. Samspill i sammensatte teksterChevronRight
  5. Å beskrive populærmusikkChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Å beskrive populærmusikk

Du vet når du hører Michael Jackson, Beatles, Rammstein, Coldplay, Sondre Justad eller Rihanna. Klarer du å beskrive hva som gjør at du kan skille disse artistene og musikken deres fra hverandre? Vi skal se på noen flere begrep i populærmusikken.

Sound

Skrur du deg gjennom radiokanalene, vil du høre korte utsnitt av musikken som spilles. Da kan du raskt gjøre deg opp en mening om hvilken kanal du vil lytte til basert på musikken. Utsnittene du hører, er det vi kan kalle sound. Det kan vi forklare som ”et utsnitt av den totale klang og bevegelse i musikken”.[1]

"Sound kan beskrives med metaforer ("blått", "dystert", "tørt"), med tekniske begreper ("elektronisk", "overstyrt") eller med musikkhistoriske ("folkrocksound", "house-sound", "80-tallssound"). Dette henger selvfølgelig nøye sammen med den musikkteknologiske utvikling. Viktige stilistiske koder er å finne nettopp her."[2]

Vokal

Det er også vanlig å bruke begrepet vokal. Det gir mer mening enn "tekst" og "melodi" når man skal beskrive populærmusikk. Da er det det vokale uttrykket og soundet som står i fokus, ikke nødvendigvis teksten og/eller melodien.

Groove

"Groove" forteller noe om den rytmiske strukturen, og sier mer enn bare hva taktarten er. Groove gjør at musikken gir oss en fysisk opplevelse, og det er groovet som får oss til å danse. I rock er for eksempel gjentakelse av riff og rytmiske figurerer helt sentralt.

På et teoretisk plan kan dette virke monotont og kjedelig, men inviterer lytteren til følelsesmessig og fysisk respons for eksempel gjennom dans.[3]

  1. 1«WOW! Populærmusikkens historie». Blokhus, Yngve Molde, Audun. Universitetsforlaget. 1996.
  2. 2«WOW! Populærmusikkens historie». Blokhus, Yngve Molde, Audun. Universitetsforlaget. 1996.
  3. 3«WOW! Populærmusikkens historie». Blokhus, Yngve Molde, Audun. Universitetsforlaget. 1996.

Læringsressurser

Samspill i sammensatte tekster