1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. TekstteoriChevronRight
  4. Medier og ungdomskulturChevronRight
  5. Smilefjes og emotikonerChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Smilefjes og emotikoner

Oppgave 1

Hvordan uttrykkes disse følelsene tradisjonelt med emotikoner?

  • sint
  • redd
  • slem, ond
  • forelsket
  • trøtt
  • tørst
  • sulten

Oppgave 2

Forflater eller beriker emotikonene språket vårt? Mens statsviteren og forfatteren Frank Rossavik erklærer død over smilefjesene, synes andre de som er spurt at de er berikende. Drøft og ta stilling til dette etter å ha lest deres argumenter i artikkelen Smileys er ikke greit

Oppgave 3

Se først på gjengivelsen av denne historien: "A story of mixed emoticons" (video) Får du tråden i den?

Les så denne lille historien:

Hver morgen pleide han å hoppe glad ut av senga og begynne å synge høyt. Mora hans ble urolig da hun ikke hadde hørt fra han på flere dager. Han pleide å få hjemlengsel etter et par dager. Det viste seg at den nye sjefen hadde gitt ham sparken. Helt rasende hadde han bedt ham å gå på dagen. Nå ligger han i senga hele dagen. Han går bare ut på kvelden, og møter han noen, ser han ned.

Her er det mange følelser i sving. Klarer du å formidle dem med emotikoner? Lag historien i med størst mulig innslag av emotikoner.

Oppgave 4

Lag et figurativt eller nonfigurativt bilde ved hjelp av tastaturet. Du kan eventuelt bruke et bilde du har selv, eller et du finner på nettet. Her har vi brukt programmet Art Generator for å gjengi en kjent dame.

Digital frihetsgudinne. Illustrasjon.
Digital frihetsgudinne.

Læringsressurser

Medier og ungdomskultur

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Emojier – et nytt verdensspråk?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.