Hopp til innhold

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KulturteoriChevronRight
  4. Introduksjon til kulturbegrepetChevronRight
  5. Dynamisk kulturforståelseChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Dynamisk kulturforståelse

Oppgave 1

Finn den leksikalske betydningen av ordet dynamisk.

Hvordan skiller den dynamiske kulturforståelsen seg fra de andre kulturforståelsene du har lært om? Pek på likheter og forskjeller.

  • Det beskrivende
  • Det normative
  • Det essensialistiske

Oppgave 2

Diskuter påstanden: Kultur blir til i et sosialt samspill mellom mennesker? Gi eksempler.

Oppgave 3

På sosiale medier er det vanlig å dele spillelistene sine fra for eksempel Spotify. Diskuter disse spørsmålene:

  • Tenker du at det du har på din spilleliste definerer deg som person?
  • Sammenlign spillelister med venner. Har dere mye eller lite felles?
  • Hvis du hadde spillelister for 10 år siden, ville din spilleliste vært den samme som i dag?
  • Hvordan tenker du at din musikksmak har utviklet seg? Pek på sammenhengen med en dynamisk kulturforståelse.

Oppgave 4

Sett opp noen kjennetegn på ungdomskultur og foreldrekultur. Hva tenker du at du vil beholde fra din ungdomskultur når/hvis du blir forelder? Tenker du at foreldrene dine har beholdt noe fra sin ungdomskultur?

Oppgave 5

En norsk elev kan for eksempel sitte på trikken i Oslo og chatte ved hjelp av smarttelefonen med en australsk venn i Sydney, eller med en brasiliansk elev i Rio de Janeiro. De har utviklet sitt eget chatte-språk og sin egen sjargong. De liker samme musikk, ser de samme (amerikanske) filmene, deler de samme filene, drikker den samme coca cola'en og spiser den samme burgeren på MacDonalds, uansett hvor i verden de befinner seg.

  • Hvilken kultur har disse ungdommene?

Samme dag som australieren kan surfe i bølgene, kan den norske eleven stå på ski i Nordmarka, eller besøke sin bestemor som ikke vet opp eller ned på mobilen.

  • Har bestemor og eleven den samme norske kulturen? Eller er det eleven og vennen i Sydney som har eller deler samme kultur? Hva skulle kulturelle grenser bety i dette tilfellet?

Oppgave 6

Du skal lage en kort film der du presenterer deg selv ved hjelp av bilder og musikk. Hvilke kulturer og subkulturer tilhører du? Målet med filmen er at den skal vise hvordan du er påvirket av flere ulike sett av normer og verdier.

  • Start med å lage en liste over alle kulturer du tilhører, og hva som kjennetegner disse. Skriv korte setninger om hvilke verdier og normer du er påvirket av, for eksempel: "I min familie er det viktig å spise middag sammen." Tenk også på hvordan kan du få fram at du har endret deg? Kanskje har du vært del av en kultur du ikke lenger er en del av, eller så har kulturen endret seg?
  • Finn så bilder som illustrerer de ulike kulturene, som for eksempel norsk kultur, familiekulturen, idrettskulturen og så videre. Ta gjerne bildene selv med mobilen din, hvis du kan det.
  • Pass på at du bruker bilder og musikk lovlig. Hvis du bruker private bilder, husk å få tillatelse av andre personer som er med på bildene. Har du tenkt å dele filmen offentlig, må du også passe på at alle bilder og musikk du laster ned, er lov å dele (har en Creative Commons-lisens som tillater dette). Bruk gjerne CC Search.
  • Bruk et filmredigeringsprogram som Moviemaker, iMovie eller andre lignende verktøy og sett sammen bilder, musikk og tekst til en film. Tenk over hvordan du vil strukturere filmen din. Skal du starte med familien din og bevege deg utover, eller vil du kanskje starte med den norske kulturen?

Læringsressurser

Introduksjon til kulturbegrepet