1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonssteoriChevronRight
  4. Hva er verbal kommunikasjon?ChevronRight
  5. Ulik setningsbygningChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Ulik setningsbygning

På førstespråket ditt plasserer du leddene i en setning korrekt uten å tenke deg om. Det kan være langt vanskeligere på et annet språk. Du må lære deg mønstrene – hvordan dette språket bygger setninger.

I de fleste språk bygges setninger opp av verbal, subjekt og objekt, men hvor de ulike leddene skal stå i setningen, vil variere.

I norsk er den vanligste leddstillingen subjekt, verbal og objekt (SVO). I setningen «Jeg skal gi deg boka i morgen» kan vi kjenne igjen leddene: subjekt – verbal – indirekte objekt – direkte objekt – adverbial. Vi bruker hjelpeverbet «skal» ved siden av verbet «gi».

Språk har ulike setningsmønstre

Dersom vi skal si det samme på gassisk, som er språket på Madagaskar, vil den naturlige uttrykksmåten være slik: «Gives av meg, til deg i morgen boken.» Setningen er stokket om, verbal kommer først og subjektet til slutt. Dessuten er det brukt passivform av verbet, der vi ville brukt aktiv. For å uttrykke seg riktig må en altså tenke på en annen måte.

Nedenfor ser vi vanlige måter å sette subjekt (S), verbal (V), og objekt (O) etter hverandre på i forskjellige språk[1]

norsk, fransk, engelsk: «Jeg spiser mat» (SVO)
japansk: «Jeg mat spiser» (SOV)
arabisk: «Spiser jeg mat» (VSO)
gassisk (Madagaskar): «Spiser mat jeg» (VOS)
hixkaryana (Karibien): «Mat spiser jeg» (OVS)

  1. 1«Tverrkulturell kommunikasjon». Fife, Agnes. Yrkeslitteratur. 2002.

Læringsressurser

Hva er verbal kommunikasjon?

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter