Hopp til innhold

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonssteoriChevronRight
  4. Introduksjon til kommunikasjonsbegrepetChevronRight
  5. Kan du lage en bedre reklame?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Kan du lage en bedre reklame?

Jente har vondt i hodet, får tablett, blir bra. Tegneserie.
Pilletrøbbel (Dahl 2001:74).

I denne reklamen skulle et legemiddelfirma markedsføre sitt nye produkt, nemlig en hodepinetablett, i ulike land. Markedsførerne i firmaet tenkte at følgende tegneserie kunne forstås i alle kulturer, men fikk problemer i land der språket er arabisk. Arabisk leses nemlig fra høyre mot venstre, også i tegneserier.

Her ble altså den mottatte meningen hos en del av målgruppen veldig ulik den intenderte meningen til avsenderen. Mottakeren leste dette: "Spiser du pillen, får du vondt i hodet". Kan du hjelpe markedsførerne til å lage en bedre reklame?

Oppgave 1

Lag et forslag til en reklame for hodepinetrøbbel som kan forstås av alle, både de som leser fra høyre til venstre og motsatt, og også av de som ikke kan lese.

Oppgave 2

Diskuter med en medelev om det er mulig å lage reklamer som treffer "alle". Hva må man i så fall tenke på?

  • Er det noen tema eller produkter som vil være lettere eller vanskeligere enn andre å reklamere for?

Læringsressurser

Introduksjon til kommunikasjonsbegrepet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter