Hopp til innhold

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonssteoriChevronRight
  4. Introduksjon til kommunikasjonsbegrepetChevronRight
  5. Drøft kommunikasjonenChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Drøft kommunikasjonen

Ung jente med mobiltelefon sender SMS. Foto.
Noen ganger føles det enklere å sende SMS enn å ringe. Hvorfor er det slik?

Personlig kommunikasjon

  1. Du kan formidle meldingen din gjennom ulike kanaler. Hva er forskjellen på å formidle den
    • direkte ansikt til ansikt
    • i telefonen
    • i en tekstmelding
  2. Hva bør du som avsender tenke på når du velger kanal? Er det forskjell på hvordan du koder meldingen?
  3. Hva kan opptre som støy i de tre kanalene i oppgave 1?

Mediekommunikasjon

  1. Formuler egne definisjoner av begrepene avsender, koding, budskap, kanal, støy og mottaker med vekt på å beskrive det som skjer i en mediekommunikasjon.
  2. Drøft følgende med en medelev eller i grupper:
    • Hvordan kan dere bruke prosessmodellen til å finne og forstå støy i mediekommunikasjon?
    • Bruk alle begrepene og skriv en kort forklaring om prosessmodellen.

Læringsressurser

Introduksjon til kommunikasjonsbegrepet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Før du begynner

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Egenevaluering prosessmodellen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Repeter og bruk kulturfiltermodellen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Boks

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.