I motorkoblinger bruker vi to forskjellige koblingsskjema. Disse er kalt hovedstrømskjema og styrestrømskjema.

Hovedstrømskjema
Hovedstrømskjema er et koblingsskjema over hovedstrømmen i kretsen. Den viser sammenkoblingen av automatsikring, kontaktor, motorvern og motor. Dette skjema er grunnleggende i alle motorstyringer

Styrestrømskjema
Styrestrømskjemaet er et koblingsskjema som viser hvordan styringen til hovedstrømmen er koblet sammen.
Styrstrømskjema med vender
Tallene som står i skjemaet er tilkoblingsskruene sitt nummer. De forskjellige komponenters tilkoblingsskruer er merket med disse tallene. For eksempel en grønn bryter som er normalt åpen (NO), har alltid tallene 3 og 4. En rød stoppbryter som er normalt lukket (NC) har alltid tallene 1 og 2.
Styrestrøm, enkelt med holdekontakt:
Læringsressurser
Motorstart
Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
Fagstoff
- Kjernestoff
Koblingsskjema – motorstartDu er her
Holdefunksjon for bryter
KjernestoffMontering - motorstart
KjernestoffTilkobling motor
KjernestoffMotorens merkeskilt
KjernestoffKomponenter motoranlegg
Kjernestoff3-fas asynkron motor
KjernestoffKontaktoren
KjernestoffTermisk vern
KjernestoffVendebryter
KjernestoffStart- og stoppbrytere
KjernestoffSignallamper
KjernestoffRekkeklemmer
KjernestoffAutomatsikring
KjernestoffMotorberegning
KjernestoffDokumentasjon motorstart
KjernestoffSluttkontroll motorstart
KjernestoffFeilsøking motoranlegg
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Motorstart - introduksjon
KjernestoffLovverk motorstart
KjernestoffKomponenter motorstart 1
KjernestoffKomponenter motorstart 2
KjernestoffMotorstyring 1
KjernestoffFritekstoppgave motorstart
KjernestoffHoved- og styrestrøm
KjernestoffMotordeler
KjernestoffMotorens merkeskilt
KjernestoffMotorberegning
KjernestoffFeilsøking – spenning
Kjernestoff
Vurderingsressurs
HMS for elektrikeren?
Kjernestoff