1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediemakt og ytringsfrihetChevronRight
  4. Jobb med falske nyheterChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Jobb med falske nyheter

Velg en eller flere av oppgavene nedenfor. Jobb med oppgavene individuelt, men presenter det du finner ut, for en medelev, eller for klassen din. Vi lærer nemlig mye av å sette ord på det vi tenker!

Oppgave 1: Europas kamp mot falske nyheter

Les denne artikkelen: Europas kamp mot falske nyheter

  • Sett deretter opp fire forslag til tiltak mot falske nyheter.
  • Presenter disse forslagene for en medelev og bli sammen enige om fire forslag i prioritert rekkefølge.
  • Presenter forslagene for resten av klassen.
  • Gjennomfør så en diskusjon i klassen om tiltak mot falske nyheter.

Oppgave 2: Studer et nyhetsnettsted

Studer dette nyhetsnettstedet: AWDnews

Bruk det du har lært så langt, og avgjør om du stoler på de nyhetene du finner her. Begrunn svaret

Oppgave 3: Faktasjekk av nyhetssak

Høsten 2016 ble saken « Barnehage ble nektet lussekatter av muslimsk far» fra Frihetsavisen hyppig delt i sosiale medier.

Oppgave 4: Nyheter tilpasset din personlige smak

I framtiden vil nyhetene være tilpasset din personlige smak. Les denne artikkelen: Skulle du ønske du slapp å lese mer om Trump?

  • Hva skulle DU ønske du fikk lese mer om?
  • Hva skulle DU ønske du fikk lese mindre om?
  • Hva er fordelene og ulempene ved at nyhetene blir tilpasset din personlige smak?
  • Hva er en filterboble?

Oppgave 5: Fake It To Make It

IT-utvikler og designer Amanda Warner har latt seg inspirere av de makedonske tenåringene som klarte å tjene penger på å skape falske nyheter på den amerikanske valgkampanjen. Resultatet er et slags strategispill der du driver din egen butikk basert på falske nyheter – spillet har hun døpt « Fake It To Make It». Spillet kan du spille rett i nettleseren.

  • Test ut dette spillet og vurder hva du kan lære om falske nyheter ut fra et slikt spill.

Oppgave 6: Skriv en ekte og en falsk nyhet

  • Bruk det du kan og har lært så langt, til å skrive en ekte og en falsk nyhet. Husk at i en nyhetssak kommer det viktigste først. Bruk også disse spørreordene til hjelp: hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og når.
  • Presenter nyhetene for en medelev uten at du sier hvilken som er ekte og falsk. Be medeleven gjette.
  • Presenter så nyhetene for resten av klassen på samme måte.
  • Deretter publiserer du nyhetene på din Facebook-profil og utfordrer vennegjengen din til å finne ut hvilken som er falsk og ekte.

Læringsressurser

Mediemakt og ytringsfrihet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale