Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediekritikk og medieforskningChevronRight
  4. Kvalitetskriterier og vurderingChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Slik lager du en TV-anmeldelse

Når du skal anmelde et TV-program, er det viktig å ta utgangspunkt i målgruppe og kanalprofil. Aktualitetssendinger er sjeldnere gjenstand for avisanmeldelser enn underholdningsprogrammer.

Stig Henrik Hoff og hans dansepartner på dansegulvet i TV 2-programmet Skal vi danse
Stig Henrik Hoff og hans dansepartner i TV 2-programmet Skal vi danse

Målgruppe og kanalprofil

De fleste norske fjernsynsseere har i dag tilgang til mange ulike TV-kanaler. For TV-selskapene er det derfor viktig å rendyrke kanalens profil og være bevisst hvilken målgruppe man henvender seg til. TV-kanalen NRK Super henvender seg til barn mellom to og tolv år. Det styrer både valg av innhold og måten kanalen kommuniserer med seerne sine på.

Programsjangre og programkonsepter

Programmet Skal vi danse på TV 2 er eksempel på et populært programkonsept der kjente personer konkurrer mot hverandre. Programmene Mesternes mester og Popstokk på NRK tilhører samme sjanger. En annen vri på konkurransekonseptet er reality-serier som Farmen der ukjente personer konkurrerer mot hverandre. Programkonseptene er som oftes kjøpt fra utenlandske TV-selskaper og tilpasset norske forhold.

Talk-show er en annen populær TV-sjanger. Programmer som Senkveld og Skavland tilhører denne sjangeren. Programmene er bygd opp rundt en eller flere profilerte programledere som inviterer gjester i studio. Talk-showene tar opp aktuelle tema, men vanligvis er innslagene tatt opp dagen i forveien og redigert før de går på lufta.

TV-serier og såpeoperaer engasjerer mange seere. Til denne kategorien hører serier som Frustrerte fruer og Heroes. Langt de fleste TV-seriene er produsert i USA, og er preget av det. Nyhetssendinger, TV-debatter og dokumentarfilmer er sjeldnere gjenstand for avisanmeldelser enn de TV-sjangrene som kun har som hensikt å underholde seerne.

Læringsressurser

Kvalitetskriterier og vurdering