Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Ut i verdenChevronRight
  4. TV-serier eksporterer kulturelle verdierChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

TV-serier eksporterer kulturelle verdier

Amerikansk underholdningsindustri er dominerende på verdensbasis. TV-seriene er en viktig eksportør av kulturelle verdier. Noen velger å kalle dette for kulturimperialisme.

Simon Sutton på mediedagene i Bergen

It’s not TV – it’s HBO

Slik lyder slagordet til den amerikanske betal-TV-kanalen Home Box Office. Siden oppstarten i 1972 har HBO produsert serier, filmer og dokumentarer av høy kvalitet. Ifølge Simon Sutton, president for HBO International and Content Distribution, er HBO opptatt av kreativitet, originalitet og å finne den beste historien.

I utgangspunktet trodde ikke HBO på konseptet til TV-serien Mad Men. Men at serien viste seg å nå ut til 15 millioner seere, fikk TV-kanalen til å tenke nytt. ”Det som ingen før har sett, er unikt, og det er nettopp det unike HBO er opptatt av”, sa Sutton i sitt foredrag på Mediedagene i Bergen i 2012.

Verdenskjente TV-serier

The Sopranos, The Wire, Six Feet Under, Sex and the City og The Boardwalk Empire er bare noen eksempler på HBO-serier som har blitt kjent verden over. TV-serien The Sopranos startet i januar 1999, og siden da kan man si at HBO har vært symbolet på amerikansk kvalitetsdrama. Serien er særlig kjent for den høye kvaliteten på produksjonen, manusarbeidet, skuespillerprestasjonene og den kinematografiske stilen. Det førte i neste omgang til at man begynte å se på TV-innhold som kunst.

HBO lager ofte komplekse serier som krever en del bakgrunnskunnskap for å forstå plotet. Noen seere hevdet at de måtte se de tre første episodene av The Wire hele ni ganger før de forstod hva serien egentlig handlet om. Ifølge Sutton er seerne ofte på jakt etter noe som er litt mer krevende og innviklet enn det dagens TV-produsenter ofte tror.

Samme innhold på ulike plattformer

HBO tilbyr i dag sine kunder innhold på forskjellige plattformer som mobil, Internett og betalkabel-TV. Det spiller mindre rolle hvilken plattform kundene benytter seg av. Målet er å få seerne hektet på innholdet slik at selskapet kan finansiere og produsere flere og bedre programmer. Ifølge Sutton er det seernes smak og etterspørsel som til enhver tid endrer innholdet i programmene, ikke hvilken distribusjonskanal man benytter seg av.

Om påvirkning fra serien Sex og singelliv

Forteller historien om vår tid

En utviklingstrend i vår tid er at de gode historiene flyttes fra filmlerretet til TV-skjermen. De store, amerikanske TV-seriene blir i dag sett av mennesker over hele kloden. TV-fortellingene former unge menneskers normer og de forestillingene de har om det gode liv, enten de bor i Japan, Palestina, Kenya eller i Norge.

TV-seriene er derfor en viktig eksportør av kulturelle verdier. Når TV-kanalene velger å distribuere innhold også på nett og mobile enheter, er det vanskelig for de statlige myndighetene å kontrollere hva innbyggerne mottar av kulturelle impulser fra verden utenfor. Noen velger å kalle dette for kulturimperialisme, siden amerikansk underholdningsindustri er dominerende på verdensbasis.

Film og kino har laget et spennende undervisningsopplegg om Amerikansk TV-drama.

Her finner du informasjon om ulike serier og forslag til analyseoppgaver.

Læringsressurser

Ut i verden

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale