1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Norsk mediepolitikk og medieøkonomiChevronRight
  4. Kjøpeknapper og betalte lenkerChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Kjøpeknapper og betalte lenker

Ny teknologi gir nye inntektsmuligheter i de digitale mediene. Dette gjenspeiler den framvoksende digitale økonomien i mediehusene.

Oppgave 1

Lenking mot betaling foregår i samarbeid mellom Schibsteds regionaviser og VG. Det fungerer slik at de får betaling for å skaffe hverandre trafikk via disse lenkene. Tilsvarende lenking har også de samarbeidende regionavisene.

Studer to sider fra nettavisene til VG og Aftenbladet:

  • Hvor er disse lenkene plassert?
  • Blir du informert om at dette er lenker mot betaling, og om at dette er samarbeidende nettsteder?

Oppgave 2

Dagbladet.no har egne litteratursider. Der har de også egne bokanmeldelser. Studer anmeldelsen av boka Den andre verdenskrig av Anthony Beevor. Under bilde av boka til høgre vil du finne en kjøpeknapp.

Del klassen inn i to grupper.

  • De som tilhører gruppe A, skal finne argumenter for at denne tjenesten er i tråd medformuleringer om tekstreklame i Vær Varsom-plakaten.
  • De som tilhører gruppe B, skal finne argumenter som taler for at tjenesten er i strid med Vær Varsom-plakaten.
  • Del argumentlistene med hverandre på klassebloggen eller skolens LMS.

Læringsressurser

Norsk mediepolitikk og medieøkonomi

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter