Mediepolitikere regulerer borgernes tilgang til medieinnhold ved hjelp av lover, konsesjoner og økonomiske støttetiltak. Digitalisering av innholdsproduksjon, distribusjon og konsum har på kort tid endret forretningsmodellene i medieindustrien.
Grunnloven pålegger myndighetene å sørge for at folk har adgang til kunnskap som de kan basere meningene sine på, og at de har reelle muligheter til å ytre seg offentlig. Dette er de politiske partiene enige om.
Men partiene er uenige om i hvor stor grad og på hvilken måte offentlige myndigheter skal gripe inn for å sikre et mangfold av medier i landet vårt. Virkemidler i mediepolitikken er økonomiske støttetiltak og lovregulering. Sosialistiske partier ønsker i større grad en statlig regulering enn borgerlige partier.
Norske massemedier er eid og finansiert av både offentlige og private aktører. Norsk mediestruktur gjenspeiler derfor den blandingsøkonomien hele det norske samfunnet er tuftet på. Den viktigste offentlige aktøren er allmennkringkasteren Norsk Rikskringkasting.
Digitalisering av innholdsproduksjon, distribusjon og konsum har på kort tid endret forretningsmodellene i medieindustrien. Det er ufordrende, ikke minst for nyhetsmediene. I disse dager pågår det en verdensomspennende debatt om hvordan kvalitetsjournalistikken skal overleve en heldigitalisert framtid.
Læringsressurser
Norsk mediepolitikk og medieøkonomi
Læringssti
Mediestrukturen i Norge
KjernestoffNorsk mediepolitikk
KjernestoffMediepolitikk og medieøkonomi
KjernestoffMedieøkonomi og journalistikk
Kjernestoff
Fagstoff
Mediepolitikk og mediestruktur i Norge
KjernestoffRadio- og TV-struktur
KjernestoffAviser og opplag
KjernestoffInntektskilder og støtteordninger
KjernestoffRegulering og uavhengighet
KjernestoffEierskap i mediene
KjernestoffAllmennkringkasting
KjernestoffVirkemidler i norsk mediepolitikk
KjernestoffMediepolitikk og politiske skillelinjer
KjernestoffTrender i medieutviklingen
KjernestoffMedieøkonomi i en digital tidsalder
KjernestoffFra papir til nett
KjernestoffKampen om TV-sporten
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Eierskap, opplag og betalingsordninger
KjernestoffMediepolitikk og mediemangfold
KjernestoffUngdom, mediemangfold og mediepolitikk
KjernestoffMedieideologi i Norge
KjernestoffMedieøkonomi og journalistikk
KjernestoffMeninger om mediepolitikk
KjernestoffHvordan finansieres driften av redaksjoner?
KjernestoffKjøpeknapper og betalte lenker
KjernestoffStuder en faglig rapport
KjernestoffProduktplassering i film
Kjernestoff