1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediebruk og mediepåvirkningChevronRight
  4. Mediebruk synliggjør og former identiteten vårChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Mediebruk synliggjør og former identiteten vår

Unge mennesker er hyppige brukere av medier, spesielt sosiale medier. Det vi bruker mye tid på, er med på å forme oss som mennesker. På linje med familie, venner og skole er derfor mediene en viktig sosialiseringsfaktor.

Identitet og mediebruk

Identiteten vår har noe å si for hvilke medier vi bruker. Men vi ser også at mediebruken kan være med på å forme identiteten vår.

Er du spesielt interessert i dataspill eller fotball? Da bruker du trolig mye tid på å spille online sammen med vennene dine, eller på å se fotballkamper på TV og kommentere kampen i kommentarspalter på nettet. Samtidig signaliserer du til andre en identitet som «gamer» eller «supporter».

Er du mer opptatt av mote enn vennene dine? Har du litt bedre stil? Ja, da bruker du kanskje mer tid enn andre på blader, bilder og blogger som handler om mote. Bladene, bildene og bloggene bidrar til å utvikle og forsterke interessen din for mote, altså din identitet som moteinteressert. Derfor kan vi si at mediene du bruker, er med på forme identiteten din.

Posering i sosiale medier

I en undersøkelse om unge jenters bruk av Instagram fant medieviter Ingrid Aarseth Johannessen ut at sosiale medier blir brukt bevisst for å framstille seg selv ulikt til ulike målgrupper.

Hun snakket med 15 jenter i 14–15-årsalderen og oppdaget at mange hadde to Instagram-kontoer, en åpen og en privat. På den åpne kontoen var jentene opptatt av å formidle et bilde av seg selv som «pene», altså i tråd med samfunnets skjønnhetsideal. På den private kontoen derimot publiserte de «morsomme og [...] ‘stygge’ bilder og brydde seg lite om sminke og skjønnhet». På den private kontoen leker jentene i større grad med det tradisjonelle kvinnebildet.

Det ordentlige jeg og det morsomme jeg: Unge jenter på Instagram

– Jeg er ikke dum, jeg bare ser sånn ut

Bloggeren Sophie Elise sa dette til nettstedet Klikk.no i 2015. Problemet var at mange oppfattet at hennes identitet som «babe» og hennes identitet som samfunnsengasjert person sto i motsetning til hverandre.

– Jeg er ikke dum, jeg bare ser sånn ut

Sophie Elise Isachsen ble oppfattet som om hun sendte tvetydige signaler om hvem hun var. Men som både hun og Instagram-jentene er et eksempel på, er det full mulig for oss mennesker å ha en sammensatt identitet, med trekk som for andre virker som motsetninger.

Det meste er ikke bevisst identitetsformidling

Vi må huske at veldig mye av vår mediebruk ikke skyldes en konkret interesse eller en hobby. Og at alt vi deler om oss selv i sosiale medier, ikke alltid er et forsøk på å kommunisere noe bestemt om oss selv.

Det er jo ikke bare «nyhetsjunkie» som ser på nyheter, bare «hard core-gamere» som spiller dataspill, «film geeks» som ser på film, og så videre. Veldig mange av bildene, lenkene og utsagnene vi etterlater oss i sosiale medier handler om innfall der og da, og ikke gjennomtenkt identitetsformilding. Men ser vi på det vi poster samlet sett, vil det trolig kunne si noe om hvem vi er som personer.

Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale