Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediebruk og mediepåvirkningChevronRight
  4. Mediene dekker mange behovChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Mediene dekker mange behov

Sosiale medier utgjør en stor del av mediebruken blant unge. Hvorfor er det slik, og hva brukes sosiale medier til? Og hvordan framstiller unge seg selv i disse mediene? Det er noe av det vi skal se nærmere på her.

En voksen ser på en tv-skjerm. En ungdom er på bærbar pc og kan velge mellom mange  ulike aktiviteter. Illustrasjon.

Fire viktige behov

«Teknologien forandrer seg raskt. Mennesker forandrer seg mye saktere» (Ida Aalen, 2015). Vi mennesker har mange ulike behov, og vi må kommunisere med andre for at disse behovene skal bli dekket. I 1987 laget medieviteren Denis McQuail en liste over hva som motiverer oss til å bruke ulike medier:

  • Informasjon: Vi ønsker å holde oss oppdatert på hva som skjer, og vil ha råd i praktiske spørsmål.
  • Sosialt fellesskap: Vi ønsker å være en del av et fellesskap, identifisere oss med andre og føle at vi hører til.
  • Personlig identitet: Vi ønsker å få økt selvinnsikt og finne rollemodeller, gjerne ved å identifisere oss med kjente personer.
  • Underholdning: Vi liker å bli underholdt, slappe av, komme bort fra hverdagens krav og mas og nyte ting vi liker.

Til refleksjon

Unge er storforbrukere av sosiale medier. Hvilke behov er det de sosiale mediene dekker? Er det behovet for informasjon, sosialt fellesskap, personlig identitet, eller er det behovet for underholdning?

Diskuter med en medelev: Hvilke behov mener dere at deres egen bruk av sosiale medier dekker? Hvilke av disse behovene er viktigst for ungdom på deres alder?

Relasjonsbygging i sosiale medier

Medieviter Ida Aalen har sett nærmere på hvordan vi bruker sosiale medier. Hun har kommet fram til at sosiale medier egner seg utmerket til det hun kaller for «sosial stelling», eller «social grooming» på fagspråket. Det vil si at vi kikker på andres profiler og kommenterer på sosiale medier for å pleie forholdet vårt til andre mennesker. Forholdene eller relasjonene blir styrket av at denne oppmerksomheten også er synlig for flere enn dem vi faktisk kommuniserer med.

Du har sikkert også selv lagt ut ytringer som «mediefag klokka 8 om morran er for tidlig», «gratulerer med dagen» eller «i dag er det jammen varmt på hytta». Eller kanskje har du delt oppdateringer og bilder som viser deg sammen med andre venner og kjente. Alle slike ytringer er med på å styrke relasjonene, også til personer som er langt borte. Særlig unge jenter bruker mye tid på å pleie relasjoner. En kan undre seg over hvorfor guttene ikke gjør det i like stor grad.

Unge i tenårene er i en fase av livet der en er opptatt av hva andre synes om en. Hvis du tenker tilbake til tida på ungdomsskolen, husker du sikkert hvem som var den mest populære jenta eller gutten på skolen. Slik har det nok alltid vært, men i de sosiale mediene blir dette enda mer synlig. Det kan kanskje forklare hvorfor ungdommer bruker så mye tid på å vise hvor populære de er: Det handler mer om hvilken fase i livet de befinner seg i, enn om at ungdommer nå til dags er så spesielle. Og som Ida Aalen sier: «Vi har behov for å føle at vi har en verdi, vi vil føle oss akseptert og inkludert. Vi vil at folk skal like oss – og framstiller oss selv deretter» (Aalen, 2015, s. 55).

Kilde

Aalen, I. (2015). Sosiale medier. Oslo: Fagbokforlaget.

Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs