Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediebruk og mediepåvirkningChevronRight
  4. Bruk av sosiale medierChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Bruk av sosiale medier

Et sosialt medium er en nettbasert tjeneste som gjør det mulig for mange brukere å dele informasjon og kommunisere med hverandre. Brukerne skifter på å være sendere og mottakere.

Sosiale medier. Produsert av TV 2 for Kampanjen for journalistikken 2014.

Innhold i et sosialt medium er stort sett skapt av brukerne selv, men mediet kan også brukes til formidling av reklame eller annet innhold fra kommersielle leverandører. De fleste sosiale medier har moderatorer som kan fjerne uønsket innhold, men ikke redaktører som er ansvarlig for at det som formidles er korrekt, eller følger bestemte etiske standarder.

Noen sosiale medier tillater brukerne å opprette vennelister og dele egen profilinformasjon med andre. På den måten kan det bygges store nettverk med personlig informasjon som lett kan brukes (og misbrukes) av andre.

Gjennom sosiale medier kan informasjon spres raskere og nå flere mottakere enn gjennom vanlige redaksjonelle medier. Men det er viktig å være klar over at denne informasjonen ofte ikke er bekreftet av flere kilder. Det kan være løse rykter, eller bevisst desinformasjon fra aktører som ønsker å spre propaganda.

Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale