1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediebruk og mediepåvirkningChevronRight
  4. Blogger påvirkerChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Blogger påvirker

Undersøkelser viser at vi får lyst på nye produkter etter å ha lest produktomtaler i blogger.

Informasjonssjef i DnB Bank ASA forteller at banken samarbeider med bloggere på temaer som de vet mange er opptatt av.

– Når vi samarbeider med bloggere så gjør vi det fordi vi ønsker å treffe en målgruppe med et tema som vi ellers har problem med å nå fram til denne gruppen med.

– Når vi eksempelvis samarbeider med en blogger som er kjent for å snakke om klær og smykker, så kan vi sørge for at det også snakkes om at det er viktig å ha en økonomisk buffer, BSU-sparing og innboforsikring.

Forbrukerombudet: Veiledning om bloggreklame

Oppgave

Drøft i klassen

  • Har du kjøpt noe fordi en blogger har anbefalt det? Dersom du blogger selv - har du anbefalt produkter til andre. Hvorfor?
  • Hva synes du om at store konsern, som DnB, betaler bloggere for å skrive som deres produkter?
  • Stoler du på råd og anbefalinger i blogger? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Har bloggere noen form for makt? Eventuelt hva slags makt?
  • Forbrukerombudet mener at denne formen for markedsføring reiser problemstillinger rundt kjøpepress, urimelig påvirkning og skjult markedsføring. Er du enig?

Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale