1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Mediebruk og mediepåvirkningChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Mediebruk og mediepåvirkning

De fleste bruker mye tid på medier hver eneste dag, og forbruket av medieinnhold øker. Hva gjør strømmen av inntrykk og budskap med oss, på godt og vondt?

Identiteten vår er det bildet eller den oppfatningen vi har av oss selv. Identiteten dannes i et samspill med andre mennesker, i kommunikasjon ansikt til ansikt eller via ulike medier. Når andre ser deg i sosiale medier, blir du definert som person i tråd med det du legger ut av informasjon. Du velger selv om du vil gjøre ditt virkelige jeg synlig, eller om du vil skjule deg bak en maske.

Livet og hverdagen vår påvirkes av de mediene vi omgir oss med. Lokalavisa forteller om hvem som er født, hvem som gifter seg og hvem som har gått bort. Mange eldre lar fjernsynet styre døgnrytmen. Vi blir kjærester via dating-tjenester, oppdaterer oss på venners status og sørger sammen i minnegrupper på Facebook.

Hvilke medier vi bruker og hvor mye tid vi bruker på de ulike mediene, endrer seg i takt med hvordan mediene utvikler seg. Ofte er det ungdommer som tar nye medier i bruk først.

Mennesker reagerer ulikt på mediepåvirkning. Hvordan og i hvilken grad vi påvirkes, er avhengig av personlighet, tidligere erfaringer og sosialt nettverk.

Avsendere av mediebudskap ønsker ofte å påvirke holdningene og handlingene våre på en bestemt måte, for eksempel få oss til å kjøpe et bestemt produkt eller stemme på et parti. De forskerne som jobber med kultivasjonsteorier, er likevel først og fremst opptatt av den mediepåvirkningen som skjer uten at noen bevisst har planlagt den, og ofte uten at vi selv er klar over det.

Læringsressurser

Mediebruk og mediepåvirkning

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale