Det er viktig å ha regler som styrer hvordan åndsverk kan brukes. Uten slike regler er det ingen som kan leve av å jobbe som forfattere, journalister, fotografer eller musikere. Men hvordan kan vi stimulere til deling av et åndsverk på Internett og samtidig sikre rettighetene til opphavspersonen?

Internasjonale lisenser
CC-lisensene er internasjonale, de kan brukes overalt i verden. Det er en stor fordel når du publiserer et åndsverk på Internett. Lisensen er gyldig så lenge opphavsretten varer. Reglene for når opphavsretten utgår, kan variere noe fra land til land.
Når du selv vil legge ut egne åndsverk på Internett, bør du tenke gjennom hva slags bruk du vil tillate. Dersom du ikke merker materialet ditt med noen spesiell lisens, gjelder åndsverklovens regler for opphavsrett. Dersom du vil tillate en friere bruk, kan du gi tekstene, bildene eller videoene dine en eller annen form for Creative Commons (CC)-lisens.
Copyright kontrollerer adgangen til eksemplarframstilling
I Norge gjelder åndsverklovens regler for opphavsrett dersom du ikke merker materialet ditt med noen spesiell lisens. I land som bygger på det anglo-amerikanske rettssystemet, blir enerett til framstilling av flere eksemplarer av et åndsverk merket med copyright («alle rettigheter reservert»). Da har ingen andre lov til å publisere det på nytt uten å spørre om tillatelse. De kan kun bruke kopi av åndsverket i private sammenhenger.
Dette innebærer at du ikke uten videre kan kopiere tekster, bilder, musikk eller lignende som du finner på nettet, for så å legge det inn i egne presentasjoner som du publiserer i skoleavisa eller i en blogg. Du må alltid spørre den som har opphavsrettighetene, om lov først, og eventuelt betale det honoraret som rettighetshaveren forlanger.
Creative Commons stimulerer til deling
Men tenk deg at du og kompisene dine har et band og ønsker spilleoppdrag eller platekontrakt. Dere bestemmer dere for å legge ut en musikkvideo på YouTube og ønsker at den skal ses og deles av flest mulig. Da har dere behov for å merke åndsverket deres på en måte som fungerer i en delingskultur.
Mange opphavspersoner ønsker at det de lager, blir spredt og brukt av andre. Med Creative Commons-lisens kan du enkelt formidle både at du gir andre tillatelse til å bruke ditt materiale, og hvordan de kan bruke det. Lisensen angir både rettigheter og begrensninger. De som vil bruke materialet ditt, trenger da ikke å spørre deg om lov. Det har du har godkjent på forhånd.
Creative Commons består av et sett av lisenser som på en standardisert måte gir tillatelse til å dele et åndsverk. Alle Creative Commons-lisenser krever navngivelse av opphavspersonen til åndsverket. Noen av lisensene setter strenge krav til hvordan åndsverket kan brukes. Andre lisenser er mer åpne og gir brukerne lov til å redigere eller remikse innholdet.
Som opphavsperson kan du begrense tillatelsen til bruk i ikke-kommersielle sammenhenger, men du kan også la andre få lov til å tjene penger på det du har laget. Det er opp til deg. Men du kan kreve at alle som publiserer en kopi av åndsverket, må bruke samme lisens som den du i utgangspunktet brukte.
Om copyright og Creative Commons
Utforsk Creative Commons-lisensiering
Læringsressurser
Medieetikk, kildekritikk og personvern
Læringssti
Presseetikk
KjernestoffKildekritikk
KjernestoffDigital dømmekraft
KjernestoffOpphavsrett og personvern
Kjernestoff
Fagstoff
Presseetikk og Vær Varsom-plakaten
KjernestoffPressens faglige utvalg (PFU)
KjernestoffPresseskikk i Europa
KjernestoffInternett er fullt av løgner
KjernestoffTONE - strategi for kildekritikk
KjernestoffKildebruk og kildekritikk i journalistikk
KjernestoffKildevern
KjernestoffKildemakt
KjernestoffTroverdighet til salgs?
KjernestoffHatefulle ytringer i sosiale medier
KjernestoffDigital mobbing
KjernestoffDigital dømmekraft
KjernestoffÅndsverklov og opphavsrett
KjernestoffDelingskultur og opphavsrett
Kjernestoff- Kjernestoff
Det handler om å dele: Creative CommonsDu er her
Personvern
KjernestoffDatatilsynet om nytt i personopplysningslova
KjernestoffRegler for publisering av bilder
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Oppgaver om innholdsmarkedsføring
KjernestoffNyhetsmelding om trafikkulykke
KjernestoffSportsnyheter under lupen
KjernestoffFacebook som kilde?
KjernestoffRan på bensinstasjonen
KjernestoffJournalistikk eller tekstreklame
KjernestoffSkal – skal ikke?
KjernestoffMediert mobbing
KjernestoffBør nett-trollene sensureres?
KjernestoffGrav i PFU-basen
KjernestoffPFU-sak 239/14
KjernestoffBli med på Ungdommens PFU
KjernestoffEn helt vanlig dag på jobben?
KjernestoffEr kildene troverdige?
KjernestoffWallraffing
KjernestoffBehandling av saker i PFU
KjernestoffBør mediene bøtelegges?
KjernestoffFolkeopplysning og kritisk underholdning
KjernestoffFinner du tekstreklamen?
KjernestoffParodi eller plagiat?
KjernestoffHva kan du om presseskikk i Europa?
KjernestoffTest om Vær Varsom-plakaten og PFU
KjernestoffVurder kildene kritisk
KjernestoffViktige begreper i åndsverkloven
KjernestoffHva betyr Creative Commons-ikonene?
KjernestoffVil du publisere dette bildet?
KjernestoffBilder av barn i krig
Kjernestoff
Kildemateriale
En helt vanlig dag på jobben
KjernestoffGutten, døden og etikken
Kjernestoff