Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Medieetikk, kildekritikk og personvernChevronRight
  4. Finner du tekstreklamen?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Finner du tekstreklamen?

Det er ikke alltid lett å oppdage tekstreklame. Greier du det?

ulike aviser. Foto.

Journalistene Harald Klungtveit og Dennis Ravndal ber leserne om hjelp til finne eksempler på tekstreklame og dele dem på facebooksiden Jævla bra reklame.

«Hjelp oss å være vaktbikkjer. Klag inn alle forsøk på å vaske ut skillet mellom journalistikk og reklame, til Pressens faglige utvalg, og skrik ut om det i sosiale medier.»

Dette er oppfordringen fra de to journalistene, som også er klubbledere i Dagbladet og VG.

Ikke så lett å oppdage

Selv ikke journalister greier alltid å se forskjell på hva som er redaksjonelt innhold, og hva som faktisk er reklame. Romerikes Blad publiserte en artikkel om at kirkeruinene på Nes er mystiske. Les artikkelen: Romerikes Blad: Så ikke forskjell på redaksjonelt og kommersielt.

Saken var hentet fra en artikkel fra Nettavisen og kunne ha vært helt vanlig klippjournalistikk. Problemet var at historien ikke var hentet fra Nettavisens redaksjonelle avdeling, men fra Nettavisen Reisetips, som beskriver seg selv som «en kommersiell content marketing-side med lenker til reiseaktører». Innholdet var altså kjøpt og betalt av reiselivsbransjen.

Oppgave

Gå inn på nettsidene til Dagbladet, VG og Nettavisen. Se om du kan finne eksempler på kommersielt innhold som kan forveksles med redaksjonelt innhold.

Denne oppgaven er laget for NDLA av Kampanjen for journalistikken.

Læringsressurser

Medieetikk, kildekritikk og personvern

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale