1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Medieetikk, kildekritikk og personvernChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Medieetikk, kildekritikk og personvern

Norske medier er underlagt presseetiske regler. Vær Varsom-plakaten sier noe om medienes samfunnsansvar og forholdet til kildene. Men alle som ytrer seg i sosiale medier bør også ha nettvett og digital dømmekraft.

Natt til 2. påskedag 2018 ble gatekunstverket «Making a Martyr» malt på et hushjørne i Bergen. Her er daværende justisminister og FrP-politiker Sylvi Listhaug avbildet som Jesus, hengende på korset. I forgrunnen er det malt mikrofoner og lag ned blomster. Bildet ble seinere malt over. Bak kunstverket sto den kjente gatekustneren AFK. Kunstverket kan leses som mediekritikk, både av statsrådens bruk av sosiale medier og av måten de redaksjonelle mediene håndterte saken på.

Vær varsom-plakaten er den etiske grunnloven for all redaksjonell virksomhet i Norge. Norske medier styres etter det som kalles den sosialt ansvarlige pressemodellen, der pressen har en fri stilling, men underkaster seg en presseetisk selvjustis.

En journalist har ansvar for at det som publiseres er sant. All informasjon journalisten får, må derfor sjekkes grundig. Kildene må være pålitelige og relevante.

Den digitale revolusjonen på 2000-tallet har gjort alle i stand til å opptre som publisister. Med det følger også et personlig ansvar for det vi sier, skriver og videreformidler. Evne til kildekritikk er derfor viktig for alle, ikke bare for journalister.

Retten til å ytre seg offentlig er nedfelt i Grunnloven, men loven setter også begrensinger for hatefulle og sjikanerende ytringer rettet mot andre personer. Retten til å videreformidle andres åndsverk er også regulert av lovbestemmelser.

Læringsressurser

Medieetikk, kildekritikk og personvern

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale