1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. MediehistorieChevronRight
  4. Norsk mediehistorieChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Norsk mediehistorie

Grunnloven i 1814 fastslo at det skulle være trykkefrihet og ytringsfrihet i Norge. Denne bestemmelsen er grunnlaget for den rollen norske medier har hatt, og fremdeles har, i utviklingen av Norge som et demokratisk samfunn.

En smilende Einar Gulbrandsen (59 år) har nettopp mottatt sin radio fra NRKs Radiogavefond. Oslo 1950. Foto.

Trykkekunsten og opprettelsen av det norske Postverket i 1647 gjorde det mulig å spre bøker og aviser til et stort antall mennesker på kort tid. Kommunikasjon via telegraf og telefon endret seinere kommunikasjonsmønsteret og knyttet de ulike landsdelene tettere sammen.

Den profesjonelle journalistikken oppstod da avisene midt på 1800-tallet hadde funnet sin form som nyhetsmedier. Avisene, og seinere radio og fjernsyn, gav folk innsikt i politiske spørsmål.

Etter hvert vokste det fram en egen medieindustri som knyttet befolkningen sammen rundt felles opplevelser foran radioapparatet, kinolerretet eller TV-skjermen.

Etter totusenårsskiftet er fremdeles de fem store massemediene viktige aktører i samfunnet vårt. Men det som først og fremst preger det første tiåret på 2000-tallet, er framveksten av nye, personlige medier.

Læringsressurser

Norsk mediehistorie

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Reklamer fra 1968 til 1978

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    NRK: Norsk reklame i 100 år

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Reklamegalleriet

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff