Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Journalistikk, informasjon og reklameChevronRight
  4. MarkedskommunikasjonChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Markedskommunikasjon

Markedsføring og reklame har som formål å skape holdninger og endre adferd. Gjennom langsiktig merkevarebygging og reklamekampanjer kan et reklamebyrå hjelpe en oppdragsgiver med å få flere kunder og selge flere varer og tjenester.

Kvinne i rosa holder hjerteformet kjærlighet på pinne. Foto.

Å jobbe som reklamearbeider handler om å forstå målgruppene sine og på kreativt vis treffe dem med et positivt budskap om et produkt. Reklame kan utformes i ulike formater og formidles gjennom ulike kanaler, som TV, aviser og nettaviser, YouTube og radio.

Reklamebransjen og markedsføring er regulert, det vil si at det fins grenser for hva det er lov å reklamere for, og hvordan det skal gjøres. For eksempel er det forbudt å reklamere for alkohol og tobakk i Norge.

Læringsressurser

Markedskommunikasjon

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter