Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Journalistikk, informasjon og reklameChevronRight
  4. KommunikasjonsvirksomhetChevronRight
  5. Skriv en pressemelding om en miljøaksjonChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Arbeidsoppdrag

Skriv en pressemelding om en miljøaksjon

Demonstrasjon om miljøvern. Foto.
Hvordan ville du ha formulert en pressemelding fra denne demonstrasjonen?

Oppgave

Tenk deg at du jobber som kommunikasjonsrådgiver for en miljøvernorganisasjon. Dere skal ha en demonstrasjon mot en lokal fabrikk som dere mener lar miljøgiftige utslipp gå i elva.

  • Finn på navn, sted, dato og fakta om aksjonen.
  • Skriv en pressemelding som får lokale medier til å gi saken redaksjonell dekning.

Tips til hvordan du lager en pressemelding finner du i fagartikkelen om pressemeldinger og på plakaten Slik lager du en pressemelding.

Filer

Innhold i plakaten:

SLIK LAGER DU EN PRESSEMELDING

Dette er noen råd du kan følge for å øke sjansene dine for at en pressemelding får napp hos redaksjonen du sender den til:

  1. VÆR SPENNENDE
    Vinkle pressemeldingen slik at den mest spennende nyheten kommer fram itittel og ingress. Kjenn nyhetskriteriene og bruk dem.
  2. GÅ TETT PÅ
    La media få tilgang til personer som er berørt av saken. Legg inn sitater fra personer som har jobbet med temaet, men også fra fornøyde kunder eller andre som blir berørt av temaet.
  3. HVEM, HVA, HVOR, NÅR
    Pass på at du får med navn, tittel og kontaktinformasjon til alle som kan være en kilde i saken, slik at det er lett for journalistene å ta kontakt dersom de ønsker mer informasjon.
  4. SKRIV GODT
    Pass på at du skriver godt. Alt må være språklig korrekt. Saken må framstilles på en lettfattelig måte.
  5. KLART TIL PUBLISERING
    Skriv saken slik at den kan publiseres direkte på nyhetskanalens sider. Selv om dette sjelden forekommer, kan det forenkle journalistenes jobb og dermed øke sjansene dine for at saken blir publisert. Ta med sitater og bilder som er klare til publisering.
  6. VÆR ÆRLIG
    Ikke ta med for mye selvskryt, og ikke rakk ned på konkurrenter. Vær positiv og ærlig når det gjelder produktet og informasjonen du vil ha fokus på.
  7. KORT OG KONSIS
    I redaksjonen er det travelt. For at pressemeldingen din skal bli lagt merke til, er det derfor viktig at du skriver kort og konsist slik at mottakeren raskt skjønner hva den handler om. En A4-side holder i massevis.
  8. KONTAKT ER GULL
    Følg gjerne opp pressemeldingen din med en telefon til redaksjonen. Få fatt i en vaktsjef, redaktør eller lignende og forsikre deg om at de har sett pressemeldingen, og hør om det er noe mer du kan hjelpe med.

Læringsressurser

Kommunikasjonsvirksomhet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?