1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Journalistikk, informasjon og reklameChevronRight
  4. KommunikasjonsvirksomhetChevronRight
  5. Solidaritet eller kynisme?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Solidaritet eller kynisme?

Oppgave 1

Se reklamefilmen for sportskjeden XXL. Denne filmen blir sendt på TV 2 i forbindelse med sendingene fra OL i Sotsji.

  1. Hva vil du si er den viktigste stoppeffekten i denne reklamefilmen?
  2. Hvilke allusjoner til andre reklametekster inneholder filmen?
  3. Hvilket syn på kjønnsroller er filmen et uttrykk for?

Oppgave 2

Se undervisningsfilmen Reklamefilmen: retorikk i praksis

  1. Hva er det viktigst å tenke på når man skal lage en reklamefilm?
  2. I hvor stor grad mener du reklamefilmen XXL Airport Love oppfyller kravene til god fortelleteknikk i reklamefilm?

Oppgave 3

I reklamefilmen XXL Airport Love ser vi to kvinner som kysser hverandre.

  1. Hvorfor tror du XXL har valgt denne overraskelseseffekten nettopp i en reklamefilm som sendes i forbindelse med OL i Sotsji?
  2. Hvilken effekt tror du XXL ønsker å oppnå med denne reklamefilmen?
  3. Tenk deg at reklamefilmen hadde blitt sendt på norsk fjernsyn i forbindelse med OL på Lillehammer i 1994. Tror du effekten hadde vært den samme da?
  4. Les oppslaget i Nettavisen: Lesbekyss spres i rekordfart. Hvorfor mener Break at "Olympisk reklame fra Norge er den beste noensinne"?
  5. Diskuter i klassen: Er XXLs OL-reklame uttrykk for solidaritet med homofile, eller er det kun et forsøk på å tjene penger på nordmenns skepsis til russere og russisk kultur?

Begreper

  • Stoppeffekt: Virkemiddel som har til hensikt å fange mottakerens oppmerksomhet.
  • Allusjon: Hentydning til en annen kjent tekst eller hendelse.

Læringsressurser

Kommunikasjonsvirksomhet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?