1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Journalistikk, informasjon og reklameChevronRight
  4. JournalistikkChevronRight
  5. Krig på TV-skjermenChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Krig på TV-skjermen

Krig føres ikke bare med stridsvogner og raketter, men også med ord og bilder. På TV-skjermen kjemper livredde israelske familier og lemlestede palestinske småbarn om vår sympati.

En far kommer med et såret barn til sykehus i Gaza
Krig i Gaza

Les artikkelen Filmskaperen som deltager eller tilskuer

Oppgave 1

Se traileren til Vibeke Løkkebergs film Gazas tårer:


Løkkeberg omtaler selv filmen som en dokumentarfilm. Enkelte kritikere mener perspektivet er så ensidig at filmen må karakteriseres som ren propaganda.

  1. Beskriv det perspektivet som er brukt i filmen.
  2. Hvilke grep bruker Løkkeberg for å skape sympati for hovedpersonen?
  3. Hvorfor tror du noen føler seg provosert av denne filmen?
  4. Forteller denne filmen en sann historie? Begrunn svaret ditt.

Oppgave 2

Se Tine Andersens musikkvideo

  1. Hva er budskapet i denne musikkvideoen?
  2. Hvilke virkemidler er brukt for å få fram dette budskapet?
  3. Tror du denne filmen provoserer like mye som Løkkebergs film? Begrunn svaret.

Oppgave 3

De fleste journalister velger en observerende rolle når de formidler hva som skjer under en krig. Noen journalister og filmskapere velger en deltagende rolle.

  • Hva går forskjellen ut på?
  • Hvorfor er objektivitet viktig i journalistikken?
  • Finn eksempler på medietekster som er sett ut fra et deltagende perspektiv. Hva oppnår den som velger et slikt perspektiv?

Oppgave 4

Sommeren 2014 raste det en debatt i sosiale medier om måten NRK-journalisten Sissel Wold og TV2-reporteren Fredrik Græsvik dekket krigen i Gaza på. Les artikkelen TV2-reporter fikk over 2000 hatmeldinger

  1. Hva gikk kritikken ut på?
  2. Hvordan reagerte Wold og Græsvik på hatmeldinger i sosiale medier?
  3. Bør det være tillatt for en journalist å ytre personlige følelser på Facebook og Twitter samtidig som man rapporterer for etablerte nyhetsmedier?

Oppgave 5

Propaganda er bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre. Propaganda er en viktig del av moderne krigføring.

Les artikkelen Gaza-krigen: Slik prøver partene å påvirke deg .

  1. Hvilke retningslinjer inneholder mediemanualene til Israel og Hamas for hvordan sannheten skal framstilles i denne krigen?
  2. Studer valg av bilder og videoklipp fra Gaza-krigen og andre krigshandlinger i Midtøsten i nettutgaver av den israelske avisen Jerusalem Post (https://www.breakingisraelnews.com/#/) og den palestinske avisen Al Quds (http://www.alquds.co.uk/). (Søkeord: war 2014 Gaza)
    - Hvilket motiv er valgt som hovedbilde?
    - Hvilke historier forteller bildene og videoklippene?

  3. Studer valg av bilder og videoklipp i norske nettaviser fra Gaza-krigen.
    (Søkeord: krig 2014 Gaza)
    - Hvorfor tror du norske aviser har valgt nettopp disse bildene?

Oppgave 6

Studer bildene nedenfor fra krigen mellom Israel og Hamas i Gaza.

Hvorfor velger partene å fokusere på nettopp slike motiver i denne konflikten?

Oppgave 7

Sammenlign måten fienden fremstilles på i denne plakaten med fiendebildene fra 1. og 2. verdenskrig (se for eksempel plakater i Propagandagalleriet).

  1. Hvilke egenskaper tillegges fienden?
  2. Finnes det noen likheter mellom disse fiendebildene?

Læringsressurser

Journalistikk

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Page One: A Year Inside the New York Times

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff