Digitale medier har egenskaper som gjør det mulig å publisere både lyd, stillbilder, levende bilder og 3D. Responsivitet er en spesifikk egenskap som fører til at et nettsted automatisk tilpasser seg visning på PC, nettbrett og mobil.

Multimedialitet
Når ulike medietyper som skrift, stillbilder og levende bilder skal settes sammen, er det nødvendig å ta forholdsregler. Hva skal være funksjonen til de ulike medietypene? På YouTube er det for eksempel videoavspilling som er hovedfunksjonen. Trykker du på en lenke, spilles videoen av i størstedelen av skjermen, uansett om det er på mobiltelefon eller på datamaskin. Videoen er gitt all prioritet.
Vinduer for visning av video og lyd må ha avspillings-, pause- og stoppikoner. Det er også vanlig å gi brukerne mulighet til å skrolle fram og tilbake i et lyd- eller videospor, med mindre det dreier seg om reklame.
Multimedialitet handler om å ta i bruk de ulike egenskapene ved tekst, lyd, levende bilder og 3D og sette medietypene i sammenhenger som gir brukeren gode navigasjonsopplevelser. Det er viktig at bilder, tekst og video blir plassert på en slik måte i forhold til hverandre at det understøtter poenget med bevegelsene og aktivitetene til brukeren.
Her er noe eksempler på hva du må ta stilling til når du skal lage et slikt medieuttrykk:
- Du må ta hensyn til samspillet mellom statiske elementer (skrift og bilder som står stille) og dynamiske elementer (lyd og levende bilder som er i flyt).
- Du må bestemme om dynamiske elementer skal starte av seg selv eller settes i gang av bruker.
- Du må bestemme om titler skal være overskrifter eller underordnet bilder og/eller video.
- Du må bestemme om det som står skrevet, er viktigere eller mindre viktig enn det som formidles ved hjelp av bilde eller video.
De som jobber med utviklingen av dataspill, har gått foran med å skyve grenser for hva det er mulig å gjøre i digitale medier, og lagt sporet for hva som er konvensjoner for navigasjon og multimediedesign.
Responsivitet
Det siste sentrale begrepet vi skal introdusere i denne omgangen, er responsivitet. Det er kanskje mer en teknologisk løsning enn et virkemiddel for kommunikasjon i digitale medier. Men det kan være nyttig å vite at responsivitet dreier seg om at et nettsted fungerer like godt på en dataskjerm som på et nettbrett eller en mobiltelefon.
I et responsivt design er bilder, tekster og navigasjonsmeny tilrettelagt på en slik måte at de automatisk endrer størrelse, avhengig av størrelsen på flaten de vises på. Du kan teste ut om et nettsted er responsivt ved å forminske fanen på en nettleser til størrelsen på en mobil, for eksempel dagbladet.no. Hvis innholdet på nettstedet har tilpasset seg størrelsen og det ser ut som om det er en mobilskjerm, da er nettstedet responsivt. Det blir ofte tatt hensyn til reponsiviteten til et nettsted i planleggingen av navigasjonen.
Læringsressurser
Fortelleteknikk i medietekster
Læringssti
Mediefortellinger og dramaturgi
KjernestoffFortelleteknikk i bilder
KjernestoffFortelleteknikk og virkemidler i lyd
KjernestoffFilmspråk
KjernestoffFortell med levende bilder
KjernestoffFortelleteknikk i digitale medier
KjernestoffFortelleteknikk i tegneserier
Kjernestoff
Fagstoff
Fortelleteknikker i skriftlig arbeid
KjernestoffVirkemidler i skriftlig arbeid
KjernestoffJournalistiske skrivemodeller
KjernestoffSlik skriver du et debattinnlegg
KjernestoffSpråklige virkemidler
KjernestoffRim og rytme
KjernestoffLyd som virkemiddel
KjernestoffLyd i film
KjernestoffFilmmusikk
KjernestoffFortellingen
KjernestoffFøljetonger og serier
KjernestoffDen gode historien
KjernestoffMediedramaturgi
KjernestoffEt eksempel: "King Kong"
KjernestoffBildeutsnitt
KjernestoffKameravinkler
KjernestoffFarger som virkemiddel
KjernestoffBalanse, gjentakelse og linjer
KjernestoffFortelleteknikk i levende bilder
KjernestoffFortelleteknikk i sjangerfilm
KjernestoffFilmens fortellerelementer
KjernestoffKarakterer og rollebesetning
KjernestoffSlik introduserer du en filmkarakter
KjernestoffBildekomposisjon og kamerabevegelser
KjernestoffSubjektivt kamera
KjernestoffAkser og aksebrudd
KjernestoffKlipping og klipperytme
KjernestoffKlipping
KjernestoffReality-TV
KjernestoffFortelleteknikk i TV-serier
Kjernestoff- Kjernestoff
Multimedialitet og responsivitetDu er her
Prinsipper for navigasjon og søk
KjernestoffBrukeren og navigasjon
KjernestoffFortelleteknikk i nye medier
KjernestoffTegneserier
KjernestoffUtsnitt, bildevinkler og ruter i tegneserier
KjernestoffBobler og effektlyder i tegneserier
KjernestoffHelter og antihelter i tegneseriehefter
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Mr. Melk – Skapelsen
KjernestoffØvelser i bruk av språklige virkemidler
KjernestoffSkriv et debattinnlegg
KjernestoffGjenkjenn utsnitt, kameravinkler og linjer
KjernestoffEn flik av virkeligheten
KjernestoffBarnet og gribben
KjernestoffFinn virkemidler i traileren Point Break
KjernestoffIntroduser en filmkarakter
KjernestoffLag en trailer eller et reality-konsept
KjernestoffKlassens serievaner
KjernestoffSammenlign Dagsrevyen og TV 2-nyhetene
KjernestoffDramaturgi i realityserier
KjernestoffLag en skrekkfilm
KjernestoffPlanlegg en radioreportasje
KjernestoffBegrepsøvelse digitale medier
KjernestoffSammenlign to webdokumentarer
KjernestoffLag en webdokumentar
KjernestoffOppgave om bobler og effektlyder
KjernestoffAnalyse av en tegneseriestripe
KjernestoffTegneserienes superhelter
KjernestoffSmeden og bakeren som tegneserie
KjernestoffLyd i film
KjernestoffHva kan du nå om filmspråk?
Kjernestoff