1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Medietekster og medieanalyseChevronRight
  4. MediesjangereChevronRight
  5. Lag en pitch for et TV-konseptChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Lag en pitch for et TV-konsept

Du skal selge inn et nytt TV-konsept for en potensiell kunde. Du bestemmer selv hva konseptet skal gå ut på. Vær kreativ! Når du er klar, skal du framføre pitchen for andre.

Hva er en pitch?

En pitch er en kortvarig framføring av en idé for en potensiell samarbeidspartner eller kunde. I løpet av noen få minutter skal du få andre til å tenne på idéen din og se potensialet i den.

Slik lager du en pitch

En pitch skal på en enkel og lettfattelig måte formidle hva idéen din går ut på. Et godt råd fra bransjen er: «Keep it simple, stupid!»

Start gjerne med et utsagn som vekker nysgjerrighet. Du kan illustrere pitchen din med enkle skisser eller stillbilder. Ikke grav deg ned i detaljer. Det gidder ingen å høre på.

Og husk: Dersom ikke du er entusiastisk, så blir ikke andre det heller!

For mer om hvordan du lager en pitch, se her: Pitching

Vurder hverandre

Jobb enten i små grupper eller i klassen. Gi hverandre terningkast til hvert stikkord, og gi en samlet vurdering, for eksempel terningkast, til slutt.

  • Idé: Hvor god er ideen, er den original?
  • Forklaring av konseptet: Er det lett å forstå hva programmet går ut på?
  • Tidsbruk: Varer pitchen i noen få minutter, eller blir den for lang?
  • Engasjement: Brukes stemme og kroppsspråk på en god måte?
  • Gjennomførbart: Kunne dette blitt noe av i den virkelige verden?
  • Totalt inntrykk: Hvilket terningkast vil dere gi til slutt?

Læringsressurser

Mediesjangere

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale