Hopp til innhold

  1. Home
  2. Naturbruk Vg1ChevronRight
  3. Naturbasert tjenesteytingChevronRight
  4. Naturbasert reiseliv og aktivitetChevronRight
  5. Friluftsaktiviteter – planlegging og gjennomføringChevronRight
  6. Er friluftsliv en bærekraftig aktivitet?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Er friluftsliv en bærekraftig aktivitet?

Aldri før har flere brukt naturen til turer og rekreasjon. Folk har strømmet til Turistforeningen (DNT), som hadde en økning på 50 000 nye medlemmer fra 2013–2017 og dermed har passert 300 000 medlemmer. At flere bruker naturen, betyr likevel ikke automatisk at flere ønsker å ta vare på den.

En kø av mennesker på tur langs Besseggen. Foto.
Besseggen er et turmål som har mange besøkende i løpet av sommeren.

Friluftsliv går for å være en miljøvennlig aktivitet der man kan få en avkobling fra hverdagslivet, nyte naturen og samtidig være i fysisk aktivitet. Tross denne forestillingen om friluftsliv som en miljøvennlig og aktivitet er det ikke til å komme utenom at friluftslivet, slik det er i Norge i dag, har et høyt på grunn av mye reising og det høye forbruket av utstyr.

Noen turistmål er mer populære enn andre. Noe av denne populariteten kan kanskje skyldes sosiale medier, samt at stadig flere legger ferien sin til Norge. Når mange mennesker besøker et turmål i løpet av et år, blir det slitasje på naturen, derfor har flere plasser i landet steinlagt stien for å avgrense slitasjen.

Under finner du tre oppgaver med ulik vinkling.

Oppgaver

Del 1: planlegg en tur

Planlegg enten

  • en dagstur i nærmiljøet med fokus på bærekraftig utvikling og hensyn til naturen

eller

  • en tur med overnatting i nærmiljøet med fokus på bærekraftig utvikling og hensyn til naturen.

Hvordan kan du ta vare på naturen i det aktuelle nærmiljøet? Lag en presentasjon med kart over området, grei ut om hvilke forholdsregler du må ta, utstyr du vil ha med deg på turen samt begrunnelse for alle valg du tar. Ta gjerne utgangspunkt i ressursen 'Turplanlegging' som du finner nederst på siden.

Del 2: planlegg en tur som gir minst mulig utslipp

Les gjennom hele oppgaven før du går i gang.

  1. Du skal på en tur sammen med en god venn til nærmiljøet eller til et høyfjellsområde. Planlegg turen.
  2. Dere skal overnatte to netter og ha fokus på bærekraftig friluftsliv. Du skal se på alle valg og handlinger i forbindelse med en tur som fører til CO2-utslipp – som reise, utstyr, overnatting og lignende.
  3. Hvordan kan dere gjennomføre en tur med bruk av minst mulig utslipp? Vurderingene du gjør her er viktigere enn eksakt CO2.
  4. Lag enten en videopresentasjon eller en lysbildepresentasjon som inneholder:
  • Kart. Hvor går turen? Rutevalg. Begrunnelse for valg av rute.
  • Reisa. Start og stopp, tidspunkt, vurderinger rundt valg av transportmiddel.
  • Utstyr. Hva trenger dere? Begrunnelse for valg av utstyr, hvordan skaffer dere utstyr dere ikke har fra før? Vurderinger rundt materialvalg både med hensyn til klima, miljø og været.

Del 3: turmål og sosiale medier

  1. Finn ett populært turmål som får mye oppmerksomhet i sosiale medier, som t.d Besseggen, Trolltunga, Prekestolen, Store Skagastølstind, Svolværgeita, Reinebringen, Ryten i Lofoten eller lignende.
  2. Hvilke mulige konsekvenser har denne oppmerksomheten i sosiale medier for klima og miljø? Ta utgangspunkt i både karbonutslipp og hensynet til naturen i det aktuelle området. Diskuter om konsekvensene er positive eller negative.

Se på:

  • reising
  • utstyrsjag
  • selfieturisme
  • slitasje på naturen
  • trygghet (redningsaksjoner)

Lag enten en videopresentasjon eller en lysbildepresentasjon der du diskuterer om konsekvensene er positive eller negative. Drøft begrepet bærekraftig utvikling opp mot de positive og negative konsekvensene.

Her er forslag til lenker du kan bruke for å løse oppgavene:

Læringsressurser

Friluftsaktiviteter – planlegging og gjennomføring