Hopp til innhold

  1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1 2019-20ChevronRight
  3. Bruk av digitale verktøyChevronRight
  4. Informasjonsteknologi, kundeservice og produktivitetChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Informasjonsteknologi, kundeservice og produktivitet

Her skal vi vise eksempler på hvordan medarbeidere i service- og samferdselsfagene kan bruke IKT i reiselivs-, handels- og transportbedrifter. IKT kan føre til bedre kundeservice – og kan også øke bedriftens produktivitet. Begge deler bidrar til å styrke konkurransekraften.

Eksempler på tiltak som bedrer kundeservicen

Ved bruk av IKT kan kundene straks få svar på spørsmål de måtte ha:

  • Finnes det ledige hotellrom?
  • Hva koster en reise fra A til B med transportør C?
  • Har leverandøren den aktuelle varen på lager?
  • Når kommer varen jeg bestilte (pakkesporing)?

Kan du selv komme på egne eksempler?

Eksempler på tiltak som øker produktiviteten

Ved hjelp av IKT kan vi spare mye manuelt arbeid:

  • Bedriften trenger ikke personell til å svare på spørsmål som kundene selv kan finne svar på via Internett.
  • Bedriften sparer personell når kundene selv registrerer sine ordrer.
  • Bedriften sparer personell på å bruke nettbank der kundene registrerer all betalingsinformasjon.

Fortsett lista selv, den er lang.

Læringsressurser

Bruk av digitale verktøy

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter