Hopp til innhold

  1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Markedsføring og kommunikasjonChevronRight
  4. Skriftlig informasjon og materiellChevronRight
  5. Hvordan skrive en god brødtekst? ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hvordan skrive en god brødtekst?

Brødteksten er selve hovedteksten og er en kort og konsis tekst med troverdige argumenter som underbygger budskapet. Teksten presenterer fordeler, nytte og bruksområder for målgruppen. Hensikten er å forsterke overskriften slik at mottakerne handler i tråd med budskapet.

Sju åpne magasiner er stablet oppå hverandre. Foto.

Brødteksten må

  1. overbevise leseren, vekke interesse og utvikle et ønske
  2. fortelle hvorfor leseren bør handle i tråd med budskapet, det vil si utløse handlingen

Gode råd til oppbygging av en brødtekst

  1. Produktet skal helst være «helten».
  2. Vær entusiastisk, og skriv personlig. La teksten være enkel, hyggelig og interessant. Styr unna fremmedord.
  3. Framhev brukerfordelene og oppgi fakta.
  4. Bruk lettleste ord, korte linjer og korte avsnitt. Fem–seks linjer per avsnitt er ideelt.
  5. Gi tilbudet så tidlig som mulig. Presiser hva du mener, og forklar gjerne ved hjelp av eksempler.
  6. Budskap og påstander som er i tråd med lesernes egne erfaringer, blir lettest oppfattet og akseptert.
  7. Skriv i en personlig form, ikke til en gruppe mennesker.
  8. Understrek viktige ord, tilbud og lignende.
  9. Bruk «gulrøtter»! Det hele dreier seg om å motivere og friste leseren så mye at han eller hun reagerer umiddelbart.
  10. Bruk merknader, som for eksempel «Obs!», «Ekstra!» «Bare kr ...», og så videre for å fange oppmerksomheten og lede blikket.
  11. Ha alltid med «PS». Undersøkelser har vist at 90 prosent av alle som leser siden, begynner med PS-et.
  12. Det skal gå tydelig fram hvem som er avsender av brevet.
  13. Gjør det enkelt for kunden å svare, bestille, laste ned, og så videre.
  14. Gi leseren flest mulig responsmuligheter. Det gjelder å få flest mulige svar man kan følge opp videre.
  15. Gjenta alle viktige argumenter, prisen, produktgarantien og så videre.
  16. Det må gå tydelig fram hva man svarer på / bestiller.

Overskriften skal vekke interesse, men det er brødteksten som må overbevise leseren. Formålet med brødteksten er å fortelle hvorfor leseren skal kjøpe produktet. Det er med andre ord brødteksten som skal selge produktet, ikke overskriften.

Læringsressurser

Skriftlig informasjon og materiell