Hopp til innhold

  1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1 2019-20ChevronRight
  3. Markedsføring og kommunikasjonChevronRight
  4. Skriftlig informasjon og materiellChevronRight
  5. Utforming av budskap i sosiale medierChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Utforming av budskap i sosiale medier

Sosiale medier har forskjellige egenskaper og begrensninger avhengig av hvilken kanal du velger. Kanskje vil du formulere samme budskap ulikt i hver kanal, basert på hvem du kommuniserer med, og de begrensningene den enkelte kanalen setter.

Twitterlogo på telefon. Foto.

I sosiale medier utgjør overskriften den første setningen eller de første ordene, mens brødteksten er resten av teksten. Egentlig er det umulig å skille mellom «overskrift» og «brødtekst» eller påvirke layouten i sosiale medier.

Egenskaper ved de ulike kanalene

Facebook: Visuelle virkemidler som bilder og video er viktige for å synes i mengden.

Twitter: Twitter brukes til korte meldinger og budskap på maksimalt 140 tegn. Kunsten er å uttrykke seg kort og presist. Bilder og video øker oppmerksomheten.

Instagram: Instagram brukes til å dele og formidle bilder og øyeblikk. Instagram kan integreres med Facebook og Twitter, noe som gjør deling i flere kanaler enkelt og effektivt. Det krever mye innsats og engasjement å bygge seg opp et navn på Twitter. Det er viktig å være aktiv for å holde på oppmerksomheten.

Pinterest: Dette er en bildedelingstjeneste for dem som har noe å vise fram – før-og-etter-bilder av ulike jobber, brosjyrer, stands, flotte lokaler, blide medarbeidere og så videre. Pinterest egner seg godt for nettbutikker.

Vanskelig å velge?

Synes du det er vanskelig å velge? Da er det lurt å starte med én kanal. For de fleste vil Facebook være greit å starte med. Prøv deg fram, og lær av feilene dine og av hva andre gjør.

Mange virksomheter har laget seg en Facebook-side uten at de bruker den. Da har man åpnet en kommunikasjonskanal som ikke svarer. Du ville vel ikke ført opp telefonnummeret eller e-postadressen din på hjemmesiden din for så ikke å svare når kundene tok kontakt?

Læringsressurser

Skriftlig informasjon og materiell