1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Markedsføring og kommunikasjonChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Markedsføring og kommunikasjon

Mange forbinder markedsføring med salg og reklame, men markedsføring handler også om å forstå kundens behov og tilpasse seg en bestemt kundegruppe.

Markedsføring på fem minutt

Hva er markedsføring?

Markedsføring som begrep defineres slik i Store norske leksikon:

Markedsføring dreier seg ikke bare om «kunsten å selge varer, tjenester og ideer», men også om «kunsten å investere i fornøyde kunder».

Vi kan derfor si at markedsføring handler om:

  • å velge ut de produktene kundene ønsker og trenger
  • å bestemme deg for hvilke kunder du vil satse på (målgruppe)
  • å finne ut hvordan produktet skal selges (i butikk, på Internett, fra dør til dør og så videre)
  • å finne ut hvordan du kan yte best mulig kundeservice

Innenfor emnet markedsføring vil du lære mer om markedsplanen, handlemønster og medievaner, verdikjeden, kommunikasjonsprosessen og ikke minst få tips til utforming av skriftlig informasjon og materiell.

Emner

Markedsføring og kommunikasjon

  • Markedsplanen

    En markedsplan er et dokument som beskriver markedsføringen i detalj for en periode fremover. Her lærer du hvordan du skal skrive en enkel markedsplan.

  • Medievanene og handlemønstrene våre har endret seg dramatisk. Dette har fått store konsekvenser for vår måte å tenke salg og markedsføring på.

  • Verdikjeden

    Begrepet «verdikjede» kan brukes om prosessen fra råvare og fram til det ferdige produktet som kan selges til sluttbruker.

  • Kommunikasjonsprosessen beskriver hva som må til for å «transportere» et budskap fra sender til mottaker, og hva som eventuelt kan hindre forståelsen.