1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Salg og serviceChevronRight
  4. ServicebegrepetChevronRight
  5. HovedleveranseChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hovedleveranse

Hovedleveransen er den viktigste delen i totalopplevelsen. Ofte er hovedleveransen grunnen til at man ønsker å bruke den aktuelle servicen, eller det man trenger for å tilfredsstille et bestemt behov. Denne delen av totalopplevelsen må derfor være av ypperste kvalitet.

Salgskonsulenter ved Apollo reisebyrå. Foto.

Kundenes behov

Forskjellige forbrukere kan ha forskjellige hovedgrunner for å bruke en totalservice. Mange reiser for eksempel på ferietur til Syden for å oppleve flotte badestrender og varmende sol. Andre reiser dit for å oppleve lave priser på mat og drikke eller for å bli kjent med andre kulturer. Hvorfor bruker folk restauranttjenester? Er det for matens skyld, eller for musikken som spilles? Eller er det kanskje for å oppleve en romantisk stund med kjæresten? Du som servicemedarbeider må matche kundenes behov med innholdet i hovedleveransen.

Noen eksempler på hovedleveranser:

  • Et reiseselskap produserer omvisningstur i Oslo. Her vil informasjonen om Oslo være det viktigste elementet for de fleste turistene.
  • En nordmøring skal på et todagers kurs i Oslo og trenger et sted å sove. Hotellets hovedleveranse blir derfor overnatting.
  • Resepsjonisten ved hotellet ønsker nordmøringen velkommen. Den viktigste oppgaven i denne delproduksjonen er å gi gjesten riktig nøkkel til riktig værelse.
  • En salgsmedarbeider i en motebutikk betjener en motebevisst kunde. Det sentrale for kunden er at butikken kjøper inn og formidler varer som samsvarer med hans eller hennes behov.
  • Du oppsøker kontoret på skolen din for å få ID-kort. Det viktigste for deg er at kontormedarbeideren gir deg et dokument som forteller hvem du er, og at du er elev ved skolen.
  • Sikkerhetsmedarbeideren transporterer penger fra butikk til bank. Det viktigste for kunden er at pengene kommer trygt til banken.
  • En ansatt i en bedrift har fått virus PC-en sin og oppsøker IKT-avdelingen for hjelp. Den viktigste delen av opplevelsen med IKT-servicemedarbeideren er at PC-en repareres, slik at den kan brukes.
  • En kunde skal reise med buss fra Kristiansund til Trondheim. Det viktigste for passasjeren er at han eller hun kommer fram til Trondheim.
  • Logistikkmedarbeideren får i oppdrag å planlegge lagerstyring for en kunde. For kunden vil det viktigste være å få et dokument som forteller hvordan lagerstyringen skal gjennomføres.

Læringsressurser

Servicebegrepet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hva er god service?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Service - det lille ekstra?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Brukerstøtte

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.