1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Salg og serviceChevronRight
  4. ServicebegrepetChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Servicebegrepet

Med service mener vi den totalopplevelsen en kunde har i samhandel med en serviceproduserende virksomhet. Opplevelsen består av mange små og store elementer – noen som personlige relasjoner, andre som materielle ting.

Servicebegrepet

Service er et ganske vidt begrep og kan forklares på flere måter. Service er et produkt, en opplevelse og noe personlig og konkret. Service er også en tjeneste, og skapes best i samspill mellom kunden og deg som servicemedarbeider.

Service i lærefagene

Fagområdene våre er typiske servicefag. Når du om to år blir ansatt som lærling, er jobben din å produsere service. Det vil si at du skaper gode opplevelser for kunder og brukere.

  • I salgsfaget yter du service til kunder på handletur.
  • I resepsjonsfaget og reiselivsfaget yter du service når du samtaler med gjesten på hotellet og guider turister på et feriested.
  • I kontor- og administrasjonsfaget yter du service når du informerer og hjelper kunder med å fylle ut skjemaer på offentlige kontor.
  • I vekterfaget yter du service når du hjelper kunder på et kjøpesenter eller overvåker hus når huseierne er på ferie.
  • I IKT-servicefaget yter du service når du gir brukerstøtte til privatpersoner og bedrifter om IKT-problemer de har.
  • I yrkessjåførfaget yter du service når du frakter gods eller personer fra ett sted til et annet.
  • I logistikkfaget yter du service når du sørger for god flyt og orden på et lager.

Hvert av eksemplene ovenfor innholder mange små og store elementer som sammen gir en helhetlig totalopplevelse for kunden.

Læringsressurser

Servicebegrepet