Hopp til innhold

  1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Salg og serviceChevronRight
  4. ServicekvalitetChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Servicekvalitet

Som servicemedarbeider må du sørge for at hver enkelt kunde får noe han eller hun opplever som service av høy kvalitet. Servicekvalitet bygger på tre forhold: selve tjenesten, måten den ytes på, og omgivelsene som tjenesten ytes i.

Superhelt med serviceklokke. Foto.

I dette emnet får du en grundig innføring i hva som menes med servicekvalitet. Viktige temaer er:

Kvalitetsformelen

Servicekvalitet er avhengig av forholdet mellom hvordan kunden opplever servicen, og hva kunden forventer. Dette forholdet kan vi sette opp i en enkel formel for servicekvalitet.

Kvalitetssikring

Kvalitetssikring vil si at vi alltid sørger for at alle kundene får service med samme høye kvalitet. Ut fra kvalitetsformelen kan vi få til det på to måter: Vi må enten redusere forventningene, eller vi må bedre opplevelsen.

Serviceforberelse

Produksjon av servicer eller tjenester krever planlegging på flere områder. Her får du noen generelle tips til hvordan serviceproduksjon kan planlegges.

Serviceproduksjon

Vi kan se på serviceproduksjon som et sett av hendelser som kommer i en logisk rekkefølge. Rekkefølgen kan beskrives som en prosess med fire faser.

Læringsressurser

Servicekvalitet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hva er god service?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Service - det lille ekstra?

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter